Blåvitt och adidas i mångmiljonavtal

IFK Göteborg har lyckats skriva ett nytt miljonavtal med en sponsor. adidas och IFK offentliggjorde idag att de förlänger sitt avtal ytterligare fyra år och uppgifter gör gällande att värdet uppgår till nära 20 miljoner kronor.

Avtalet sträcker sig till och med 2015 och inkluderar både finansiering och produktsponsring. adidas kommer även stötta IFK Göteborg i såväl en rad samhällsprojekt som nya Kamratgården och Kvibergprojektet, viktiga led i IFK Göteborgs målsättning att bli den ledande föreningen i Sverige.

Tredje stora avtalet

Tidigare i vår har IFK skrivit omfattande sponsoravtal med Prioritet Finans och ICA. Nu presenteras nästa stora sponsoraffär.

adidas och IFK har en framgångsrik historik tillsammans och har frånsett några säsonger på 90-talet jobbat tillsammans sedan klubben återvände till Allsvenskan år 1977. Med det nya avtalet fördjupas samarbetet kring att utveckla verksamheten på många plan – inte minst med nya Kamratgården, en toppmodern fotbollsanläggning och mötesplats, och Kvibergprojektet, nya faciliteter för föreningens ungdoms- och skolverksamhet.

Dessutom ska adidas ta en aktiv roll i Samspelet, IFK Göteborgs aktiviteter för samhällsansvar, inte minst avseende barn och ungdomar.

En stolt försäljningschef

- Vår målsättning och ambition är tydlig. Vi vill inte bara bli den ledande fotbollsklubben utan även den ledande föreningen i Sverige. Utifrån det så är adidas, den största och mest innovativa aktören på fotbollsmarknaden, en fantastisk partner att ha vid vår sida, säger Fredrik Abrahamsson, försäljningschef i IFK Göteborg.

Henrik Bunge, nordisk VD för adidas Group, värderar IFK som en viktig partner på den som han betecknar som den strategiskt viktiga västmarknaden.

- Klubben har en fantastisk plantskola för fotbollstalanger. Att förlänga avtalet och fördjupa vårt samarbete, inte minst kring att lyfta och utveckla ungdomsverksamheten, känns helt i linje med adidas varumärke.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.