Här är Northugs unika sponsorupplägg

Petter Northug har skänkt 1 miljon kronor till Rädda Barnen under de senaste sex åren när han konsekvent har tagit av bonusen i sina sponsorkontrakt. Och nu medger han också att Vasaloppet är ett mål nästa säsong.

- Han har gett mycket mer till Rädda Barnen, än han har lagt på aktiemarknaden, säger pappa John Northug.

Petter är engagerad

- Helt unikt. Han är i nivå med några av våra största affärspartners, säger projektledare Anne Brude i Rädda Barnen.

Det började vid VM i Sapporo och under de två kommande åren gav han 300 000 kronor från sitt avtal med SAS till Rädda Barnen.

- De var först med utbildning för barn i krigsområden. Det är ett mycket viktigt skäl, säger Petter.

"Jag är stolt"

När han sedan skrev ett nytt lukrativt avtal med revisionsbyrån BDO under 2008 ville han hålla fast vid sin övertygelse. Och efter att ha utvecklat och följt sin tanke från diverse sponsorkontrakt och uppdrag har han skrivit över ytterligare 630 000 på Rädda Barnen.

Han säger också i dag:

- Jag är stolt, verkligen. Jag visste faktiskt inte att beloppet har blivit så stort. Men det känns jättebra att pengarna går till ett viktigt syfte, just nu till Rädda Barnen skyddsåtgärder. De gör ett utmärkt jobb och jag litar på dom.

"Vår skyldighet"

Det var när sponsoravtalen började anta proportioner och det ideligen kom att handla om miljonbelopp som Petter och hans far, John Northug, tyckte att de hade en skyldighet att bidra med något:

- Rädda Barnen är en seriös organisation som verkligen vet vad de gör. Men vi kände också att det var rättvist att ge något när vi fick så mycket pengar ytterligare. Dessutom är Petter engagerad i ämnet, säger John Northug.

I den norska tidningen Adresseavisen avslöjas Petter Northugs generositet som har pågått i flera år.

Han tänker fortsätta

- Jag tycker inte att Rädda Barnen tar för mycket av mig. Jag får en hel del information om det arbete de gör, och det finns egentligen inget som intresserar mig mera. Det är därför jag gör detta och det är därför jag tänker fortsätta med det, säger Petter själv.

Bara i år har han gett Rädda Barnen 430 000 kronor. 110 000 för framgångarna i VM och dessutom bonusen från BDO, intäkter från auktionerna av guldjackorna i världscupen. Jackorna har sålt för 321 000 kronor totalt.

Hos norska Rädda Barnen är tacksamheten stor.

Galet många förslag

- Vi har fyra stora samarbetspartners, Accenture, Byggmakker, SAS och Norsk Hydro som vardera ger minst 1 miljon dollar per år. Men Petter är unik som individ som ger så mycket pengar.

Pappa och son Northug har fått en mängd nya förslag till sponsring och affärer efter vinterns framgångar.

- Det har varit galet. Vi har nog 20 förfrågningar från sjukhus, handikapporganisationer och olika kampanjer.

- Visst, det finns många som arbetar med välgörande ändamål, men vi kan inte göra allt. Petter är som vanligt här också: han satte full fokus på ett område, säger John Northug.

- Vasaloppet lockar mig

Annars tittar Petter fram emot nästa säsong då inga stora mästerskap gäller.

- Tour de Ski är det viktigaste målet, men jag vill också försöka mig på ett par långa lopp om det passar in med resten av programmet, Marcia Longa i Italien och Vasaloppet, medger han och låter förhoppningarna växa ordentligt i Mora.

Han vill delta, erkänner han. Men först ska han avrunda denna säsong och då ingår ett antal uppdrag för sponsorer – och Rädda Barnen.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.