Han drömmer om skidlag för 105 miljoner
- Vi behöver 35 miljoner årligen under tre år. Tanken är att ge åkarna en lön som speglar deras värde som artister, säger Kristiansen till Dagens Næringsliv.
Kräver 105 miljoner på tre år
- Målet är att ha i laget klara innan nästa säsong. Vi jobbar på det, men har ännu inte pengar. Vi behöver tunga sponsorer.
Åkarna ska delta i stora lopp och då representera sina sponsorer. Tillgången till de stora sponsorpengarna kan ske, enligt Kristiansen, tack vare ”nyckelroller i långa tv-sändningar mot stora grupper av skidåkare i Europa som ger en kraftig exponering”.
Kristiansen är en välkänd speaker i skidsammanhang och har tidigare varit kommentator i Eurosport. Han känner åkarna och han har kontakter bland företagen.
Ta tillvara på skidintresset
Det avgörande för honom är ett redan stort skidintresse som nu växer ytterligare.
- Birkebeinerrennet, Vasaloppet och Marcialonga upplever rekordintresse - från köpstarka deltagare och nye sponsorer som önskar direkt exponering mot sitt varumärke, till Dagens Næringsliv.
Kristiansen betonar att åkarna ska tävla för sina respektive länger i stora mästerskap. Men hur långt har han kommit i snacket med åkarna?
Nordhug stjärnan bland 20 åkare
- Petter Northug har dörrren på glänt. Petter är magneten och det är ingen vits utan honom.
- Dario Cologna har sagt sig vara intresserad. Så mycket kan jag säga.
Kristiansen har räknat på budget.
- Med 20 löpare behöver vi 35 miljoner årligen i tre år.
Mest lästa just nu
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.