Affärsskifte bakom LdB:s nya sponsor

Damidrotten i Malmö har kommersiella förtecken. Därför tillkom LdB FC och som en följd uppstod det jättelika projektet World Village of Women Sports. Nu byter LdB huvudsponsor och Village skiftar vd.

2006 formades konceptet runt det som blev årets allsvenska guldmedaljörer LdB FC. 2008 skapade och lanserade Mårten Hedlund, tillsammans med sina partners Kent Widding Persson och Dan Olofsson, World Village of Women Sports.

Mårten Hedlund lämnar vd-jobbet

- Min roll som initiativtagare och VD har sedan dess varit att utveckla den konceptuella plattformen runt projektet. När nu föreningen går in i en ny fas där man ska stå på egna ben upphör min roll, säger Mårten Hedlund.

- World Village of Women Sports blir betydligt mer bygg- och fastighetsorienterat, tillägger han.

Mårten Hedlund kvarstår som delägare i bolaget Innerstaden 10:14 Holding AB som äger fastighetsbolaget H-hagen AB och konceptbolaget World Village of Women Sports AB.

Widding-Persson för större roll

Kent Widding Persson tar över som VD i bolaget.

- Det har varit en fantastisk resa som Mårten och jag har gjort tillsammans, dels genom att skapa och bygga upp plattformen, imagen och profileringen.

- Mårten har varit en mycket viktig och avgörande kompanjon under dom här åren.

Cederroth ny huvudsponsor

Samtidigt säljer Kent Widding Perssons bolag, Hartford, varumärket LDB till Cederroth och i uppgörelsen ingår ett skifte av sponsorverksamheten för LDB FC Malmö.

- Cederroth tar över sponsoravtalet till 2013, berättar Kent Widding Persson som var drivande då LDB gick in i föreningen 2007.

Namnbytet och sponsorintäkterna gav damfotbollen ett efterlängtat lyft och ledde till det SM-guld som klubben har erövrat i år.

Kent Widding Persson har kvar sitt engagemang, intygar han.

- Mitt engagemang för damfotboll och annan damidrott finns kvar, säger han.

Tror inte på försämringar

I klubben tror man inte själva skiftet innebär några större skillnader:

- Vi bär samma namn, varumärket är detsamma och avtalet är med varumärket LDB som nu får en ny ägare, säger Niclas Carlnén i LDB.

Cederroth bir nu ansvarigt för ett sponsoravtal som gäller till och med 2013.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.