Federer tjänar mest på sponsoravtal
Listan ser ut så här, enligt beräkningar från Forbes, och allt är räknat i dollar:
1. Roger Federer, 43 miljoner. Mest framstående sponsorer är Nike, Credit Suisse och Gillette.
2. Maria Sjarapova, 24,5 miljoner per år och främst kommer pengarna från Nike, Prince och Tiffany.
3. Rafael Nadal. Ännu ”bara” 21 miljoner från Nike, Kia Motors och Babolat.
4. Serena Williams, 20 miljoner, från bl a Nike, Hewlett-Packard och Kraft.
5. Venus Williams, 15 miljoner, bl a Wilson, American Express och Kraft.
6. Andy Roddick, 14 miljoner, främst Lacoste och Lagardere.
7. Novak Djokovic, 10 miljoner tack vare kontrakt med Sergio Tacchini, Head och FitLine.
8. Andy Murray 10 miljoner från Adidas, Head och RBS.
9. Ana Ivanovic, 7 miljoner, har ett livstidslångt kontrakt med Adidas, vidare bl a Yonex och Rolex.
10. Jelena Jankovic, 5 miljoner dollar via främst Anta och Orbit.
Källa: Forbes
Mest lästa just nu
Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat.
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.