Storsponsorn vill själv styra

Han tog 4 miljoner kronor och satsade på att avlöna fyra spelare. Nu har han beslutat att bidra ytterligare till nästa säsong. Marco Engberg är företagaren och storsponsorn som älskar bandy.

I vintras avlönade han fyra stjärnspelare, Magnus Muhrén, Daniel Mossberg och Christoffer Edlund i Sandviken och David Karlsson i Hammarby.

Han ökar insatsen

Insatsen bestod av nästan 4 miljoner kronor, men nu vill han öka sin insats. Det innebär att han är beredd att själv jobba i Sandviken, favoritklubben.

Han anser att marknadsföringsarbetet har varit stenåldersmässigt och det är dags att göra något åt det.

- Man måste titta på hur det fungerar i ett företag, vilka saker man kan erbjuda för att attrahera de som köper. Det känns det inte som SAIK har gjort någonsin, sa Marco Engberg till Arbetarbladet.

Måste ge mer tillbaka

- Man förväntar sig att få pengar men är inte beredd att ge någonting tillbaka. I dag betalar man 15 000 kronor för att vara matchvärd, men då är man bara det – utan att få någonting tillbaka. I stället skulle man kunna ta 60 000 kronor, och så får matchvärden en massa grejor, man får mat och får gå upp i vip-avdelningen.

- Det är många saker man kan göra för att få sponsorerna delaktiga.

Tjänsten som marknadsansvarig är ledig i klubben och vem det nu än blir så ska vederbörande få en helt annan uppbackning än företrädaren Fredrik Johansson som blir chef för en Intersport-butik i Stockholm.

Marco Engberg ska tillsammans med ett par andra företagare ägna tid åt att vässa marknadsarbetet och även själva ta kontakter.

Har lite fritid över

- Vi toppstyr, och så anställer vi någon på marknadssidan. SAIK har velat lägga ut det här externt, men det funkar inte, det blir för opersonligt, säger Engborg bestämt i Arbetarbladet.

- Egentligen är det bara att SAIK behöver någon som tar tag i det och jobbar aktivt. De (marknadsavdelningen) har gjort det de kunnat, utan att ha fått någon hjälp. Det krävs kunskap, man kan inte bara säga till någon ”fixa fram fyra miljoner” utan att tala om hur. Vi kan lära dem hur man sköter det.

Har inte du fullt upp med ditt företag, Fortress Axalux?

- Det finns ju alltid en fritid. Ett par timmar om dan i början, tills vi har kommit igång. Men det här är någonting för flera år framåt, jag vill att det här ska bli bra och vill bygga upp en organisation successivt. Det ska bli seriöst och inte bara lull-lull.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.