Nya fotbollssponsorer för miljoner

Svenska Fotbollförbundet har tecknat samarbetsavtal med flera nya partners i år bl a Spendrups, Volvo och Adecco. Nu har förbundet också klart med elbolaget E.ON och med dagligvaruföretaget AtriaScandinavia. Fotbollen kan räkna hem åtskilliga miljoner.

- Vi är mycket stolta över att E.ON och Atria Scandinavia väljer att använda svensk fotboll i sin marknadsföring, säger Jan Larsson, förbundets marknadschef, väl medveten om det råder en allt större konkurrens på marknaden.

E.ON Nordics samarbete med fotbollsförbundet har fokus på miljö och energi E.ON blir enligt ett tre-årigt avtal officiell partner till ungdomslandslagen och breddfotbollen.

- Vi inleder ett unikt samarbete kring ungdomsfotbollen, säger Christina Lundgren, projektledare på E.ON och här är avsikten är att hjälpa föreningarna i energi- och miljöfrågor.

Atria Scandinavia har skrivit ett tvåårigt avtal med Svenska Fotbollförbundet som officiell Partner till damlandslaget och till ungdomslandslagen

- Vi vill gärna stötta initiativet att ung fotboll och damfotboll ska få ökat utrymme, säger Pontus Egnér marknadsdirektör på Atria Scandinavia vars varumärke, Pastejköket, blir en partner till damlandslaget:

Sibylla sponsrar ungdomslandslagen.

- Sibylla har varit närmast ett obligatoriskt inslag på idrottsarenorna, berättar Björn Malmström, vd för Atria Concept

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.