Charlotte Kalla blir skådespelare

Räntan på OS-guldet är hög, rekordhög. Därför tjänar nu Charlotte Kalla stora pengar. I Nykvarn, hemma hos managern Keith Karlsson, spelar hon in en reklamfilm som kommer ut på marknaden i april.

- Jag är glad för att jag kan leva på min idrott, säger Charlotte Kalla och låter förstå att hon nu börjar inse vilka pengar hennes framgångar genererar.

I början av 2008 registrerade hon sitt företag, Charlotte Kalla AB, och där har intäkterna ökat avsevärt efter OS. Guldet och silvret har gjort henne eftertraktad och Keith Karlsson har bearbetat vissa utvalda företag.

OS kan ge flera miljoner

- Vi skriver fler avtal under våren. OS-succén kan ge tio miljoner sett till flera år, säger Keith Karlsson till Sportbladet.

Hon själv är mycket noga att det ska handla om produkter som hon gillar.

- Det är superviktigt att jag kan stå för det. Det finns så mycket som inte är bra. Vi för en diskussion. Känner jag mig osäker hör jag gärna med Magnus (Ingesson, förbundskapten och Charlottes tränare) som känner mig väl.

I rosa morgonrock

Nu har 22-åringen fått ett miljonkontrakt med franska Danones och det gäller att marknadsföra drickyoghurten Actimel. I Nykvarn har hon spelat in en reklamfilm där hon i en rosa morgonrock spelar nyvaken och tar en klunk ur drickyoghurten.

Ni får själva se i april då reklamfilmen exponeras i de flesta kanaler, utom TV4, skriver Sportbladet.

Charlotte Kalla har tidigare gjort reklamfilm för förbundssponsorn Vattenfall och är van att vara skådespelare. I utbyte får hon nära en miljon kronor och produkter.

Utveckla sin personlighet

Ytterligare fyra eller fem stora sponsoravtal, bl a är kontraktet med Volkswagen förnyat, ger Kalla en trygg framtid.

- Det ska inte bara vara ett ekonomiskt avtal utan något som ger Charlotte mer. Det är ett sätt för Charlotte¬ att utveckla sin personlighet, påpekar Keith Karlsson.

Hon har att tänka på avslutningen i världscupen, men gillar avbrottet för den här typen av sponsoruppdrag.

- Det är en trygghet att ¬veta att jag inte skulle ta studielån direkt om jag skulle behöva börja plugga. Men samtidigt känns allt avlägset, jag åker skidor flera år till. 

Kallas sponsorer
Fischer, Salomon, Swix, Craft, Lill-Sport, Bliz, Skitech, Volkswagen, LKAB, Hello Sweden, SOK, ATG   Danone, Actimel. (Källa: Sportbladet)

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

Det ideella engagemanget är ännu närvarande i svensk idrott. 
-Ja, i varje fall vad gäller orientering, utan alla frivilliga krafter vore den här tävlingen dödsdömd.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.