Nordea söker ny friidrottsgeneration

Svensk Friidrott har förlängt sponsoravtalet med Nordea. Avtalet sträcker sig fram till och med 2011. Stjärnor blir till ambassadörer och ansträngningarna har som mål att hitta en ny framgångsrik friidrottsgeneration.

– När Nordea nu förlänger sitt avtal med Svensk Friidrott innebär det att vi tillsammans lägger in ännu en växel för att öka möjligheterna på barn- och ungdomsområdet. Nordeas insatser har betytt ett lyft för föreningar och ungdomsledare. Med friidrottens exceptionella framgångar i seklets början har intresset för sporten fullkomligt exploderat i framför allt de yngre åldersgrupperna, säger Lennart Karlberg, ordförande i Svensk Friidrott.
 
Nordea är Svensk Friidrotts barn- och ungdomssponsor sedan 2006. Nu förlängs avtalet i ytterligare tre år. Förutom ett ekonomiskt stöd kommer Nordea fortsätta att utveckla samarbetet kring Nordea Friidrottsskola, Nordea Regionmästerskap och Nordeakampen.

Nordea Friidrottsskola genomfördes under sommaren 2008 i 144 friidrottsföreningar där över 15 000 barn och ungdomar gavs möjlighet att delta. Drygt 1 000 äldre ungdomar fick också prova på ledarskap i Nordea Friidrottsskola.
 
Nordeas har också ett tätt samarbete med sina barn- och ungdomsambassadörer för friidrott som 2009 är: Johan Wissman, Mustafa Mohamed, Helena Engman, Emma Green och Yannick Tregaro.
 
– Vårt samarbete med friidrotten inom barn- och ungdomsområdet har varit mycket lyckat de här tre åren. Vi är glada över att kunna fortsätta och utveckla samarbetet som gör det möjligt för ännu fler barn och ungdomar att friidrotta, säger Tomas Björklund, marknadschef Nordea Sverige.
 

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.