"Håll tummarna för Kettering Town"

Den fjärde omgången av FA-cupen spelas på lördag och jag tycker att ni ska hålla tummarna för Kettering Town från Northamptonshire. Det handlar förstås om den klassiska kampen David mot Goliat (möter Roy Hodgsons Fulham hemma på Rockingham Road), men också om medmänsklighet, sponsorskap och klassiska matchtröjor.

Lite då och då poppar namnet Kettering Town upp, inte bara för att laget kallas ”The Poppies”, engelska för blomman Vallmo - utan för att man ju haft en del profiler i klubben. Ron Atkinson var ung och grön manager här i början av 1970-talet och återfanns ju sedan på flotta adresser som Manchester United, Atletico Madrid och Aston Villa. En viss Paul Gascoigne försökte sig 2005 på en managerkarriär här, vilket höll i hela 39 dagar…

Som att svära i kyrkan

Men den person som alla sponsorer och klubbar kan skänka en tacksamhetens tanke till är Nordirlands och Wolverhamptons gamle stjärna Derek Dougan. När han kom till Kettering 30 år före Gascoigne hände det otänkbara saker. Dougan gick till företaget Kettering Tyres och skrev ett sponsoravtal, värt 5 000 pund mot att företagets logo syntes på matchtröjorna.

Det var som att svära i kyrkan och det engelska fotbollsförbundet fick panik, gav order om att reklamen skulle bort och så blev det också.

Men irländare vore inte irländare utan ett visst mått av envishet, så Dougan tryckte upp nya tröjor nu med texten ”Kettering T” och hävdade att det stod för Town och inte Tyres.  England skrattade och förbundet tänkte och tänkte. Fyra månader senare kom besked att ”reklamen” skulle bort, annars väntade böter på 1 000 pund. Kettering och Dougan gav sig, men bara tillfälligt.

Tröjreklam blev tillåtet

Efter att ha studerat bland annat Bayern Münchens framgång med sponsorer, skrev Kettering, Derby County och Bolton Wanderers till engelska förbundet och förespråkade att förbudet mot tröjreklam skulle upphävas.

Överraskande nog sade förbundet ja till detta i juni 1977. För Derby betydde det så småningom svenska Saab på bröstet, men för ”The Poppies” ingenting. Ingen ville vara sponsor till ett lag i ”lingonserien”. Liverpool blev för övrigt två år senare det första ”stora” laget med tröjreklam, för Hitachi.

Alla klubbdirektörer och kassörer i engelska klubbar kan skicka en tacksamhetens tanke till Dougan och Kettering Town. Eller ännu hellre skicka en del av sina sponsorintäkter till det som 33 år efter Dougans ”kupp” i dag finns på Ketterings matchtröjor.   

Ketterings FA-cupsaga, där man med 2-1 i alla matcher slagit ut Notts County, Eastwood Town och Lincoln City., samt i kvalet Burton Albions (3-0) är extremt uppmärksammad i Storbritannien. Laget har nämligen ”reklam” på sina matchtröjor för hjälporganisationen Interpal, med budskapet ”Palestinian Aid”.

Vill uppmärksamma Palestinafrågan

Kettering Towns ordförande, 30-årige Imraan Ladak, chef på ett rekryteringsföretag i Milton Keynes, tyckte att Palestinafrågan behövde uppmärksammas. Så kom den krigsliknande situationen i Gaza och politiker, kyrkan, hjälporganisationer och vanligt folk, hängde på.

Men uppmärksamheten riskerar att komma av sig sedan ITV, som har sändningsrätten till FA-cupen, sagt att man inte vill sända matchen i någon kanal, till allmänhetens förtret. Detta trots att Imraan Ladak förklarat att Kettering Town avsäger sig alla inkomster från just tv-rättigheterna.

Så Roy Hodgson, ta det inte personligt, men jag hoppas att Kettering Town skräller ordentligt med en ”bomb” som det faktiskt går att tycka om.

Roger Andersson

 

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.