595 sponsormiljoner till elitfotbollen
Svenska Spel har och förblir svensk fotbolls största sponsor. Det är åtskilliga miljoner från överskottet av svenskarnas spelande som går till fotbollen sedan decennier tillbaka.
Branschexklusivitet
Det nya samarbetsavtalet innebär att Svenska Spel behåller rättigheter till branschexklusivitet samt marknads- och exponeringsrättigheter för landslagen, Allsvenskan, Superettan, Da¬mallsvenskan och division 1 damer.
Det nya samarbetsavtalet omfattar tre olika avtalsdelar: Svenska Fotbollförbundet (SvFF), Föreningen Svensk Elitfotboll (SEF) och Elitföreningen Damfotboll (EFD) har förhandlat var för sig med Svenska Spel. Avtalen löper från och med den 1 januari 2009 fram till och med 31 december 2013.
– Det känns oerhört glädjande att Svenska Spel fortsätter att satsa på svensk fotboll. Vi har ett snart 75 år långt samarbete som vi nu förlänger och vi är mycket stolta över part¬nerskapet, säger Svenska Fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell.
Bonus för åskådarna
Parterna betonar att pengarna ska gå till publikutveckling och arenasäkerhet. Årets dalande publiksiffror skrämmer. Herrallsvenskans publiksnitt minskade med 2 471 åskådare till ett snitt på 7 787. Superettan drabbades också hårt med en minskning med 893 till 1 557. Damallsvenskan tappade 84 åskådare och snittade 892 per match.
Det femåriga syftar allra främst till att åskådarna ska lockas tillbaka till arenorna. Ett nytt inslag är att vid bortamatcher införs en bonus för de föreningar som har flest supportrar på sin bortasektion.
Dessutom ska Fair Play bli hedersord. Ett begrepp som ska mani¬festeras för att inspirera till ett tydligare och bättre värderingsarbete bland klubbarna och det ska gälla alla, från minsta knattelag till de framgångsrika landslagen.
Anders Hägg är tillförordnad vd på Svenska Spel och den som har följt företrädarnas linje att det statliga spelbolaget ska vara fotbollens huvudsponsor.
Nytt seriespel för talanger
– Jag känner mig stolt och glad över att Svenska Spel nu kan fortsätta att vara en del av den samlade fotbollsfamiljens utveckling
Det nya sponsoravtalet innebär också en fördubbling av satsningen på damfotboll. Pengarna ska främst användas till talangutveckling. Exempelvis inleds ett helt nytt seriespel för lovande talang¬er på väg in i den yppersta eliten med målet att matcha fram konkurrenskraftiga elitspelare.
Mest lästa just nu
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.