595 sponsormiljoner till elitfotbollen

Svensk fotboll och Svenska Spel tecknar ett nytt femårigt samarbetsavtal värt 119 miljoner kronor per år, totalt 595 miljoner kronor. Svenska Spel fortsätter därmed som fotbollens huvudsponsor till och med 2013. Avtalet betonar betydelsen av att locka åskådarna tillbaka till arenorna.

Svenska Spel har och förblir svensk fotbolls största sponsor. Det är åtskilliga miljoner från överskottet av svenskarnas spelande som går till fotbollen sedan decennier tillbaka.

Branschexklusivitet

Det nya samarbetsavtalet innebär att Svenska Spel behåller rättigheter till branschexklusivitet samt marknads- och exponeringsrättigheter för landslagen, Allsvenskan, Superettan, Da¬mallsvenskan och division 1 damer.

Det nya samarbetsavtalet omfattar tre olika avtalsdelar: Svenska Fotbollförbundet (SvFF), Föreningen Svensk Elitfotboll (SEF) och Elitföreningen Damfotboll (EFD) har förhandlat var för sig med Svenska Spel. Avtalen löper från och med den 1 januari 2009 fram till och med 31 december 2013.

– Det känns oerhört glädjande att Svenska Spel fortsätter att satsa på svensk fotboll. Vi har ett snart 75 år långt samarbete som vi nu förlänger och vi är mycket stolta över part¬nerskapet, säger Svenska Fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell.

Bonus för åskådarna

Parterna betonar att pengarna ska gå till publikutveckling och arenasäkerhet. Årets dalande publiksiffror skrämmer. Herrallsvenskans publiksnitt minskade med 2 471 åskådare till ett snitt på 7 787. Superettan drabbades också hårt med en minskning med 893 till 1 557. Damallsvenskan tappade 84 åskådare och snittade 892 per match.

Det femåriga syftar allra främst till att åskådarna ska lockas tillbaka till arenorna. Ett nytt inslag är att vid bortamatcher införs en bonus för de föreningar som har flest supportrar på sin bortasektion.

Dessutom ska Fair Play bli hedersord. Ett begrepp som ska mani¬festeras för att inspirera till ett tydligare och bättre värderingsarbete bland klubbarna och det ska gälla alla, från minsta knattelag till de framgångsrika landslagen.

Anders Hägg är tillförordnad vd på Svenska Spel och den som har följt företrädarnas linje att det statliga spelbolaget ska vara fotbollens huvudsponsor.

Nytt seriespel för talanger

– Jag känner mig stolt och glad över att Svenska Spel nu kan fortsätta att vara en del av den samlade fotbollsfamiljens utveckling

Det nya sponsoravtalet innebär också en fördubbling av satsningen på damfotboll. Pengarna ska främst användas till talangutveckling. Exempelvis inleds ett helt nytt seriespel för lovande talang¬er på väg in i den yppersta eliten med målet att matcha fram konkurrenskraftiga elitspelare.
 

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.