Sponsring en väg ur krisen
Volvo Ocean Race i segling, Volvo Masters och Volvo China open i golf och Gothenburg Horse show är bärare av Volvos varumärke – och så ska det förbli.
- Våra resurser för sponsring de närmaste åren kommer inte nämnvärt att förändras jämfört med i år, säger Tony Larsson, sponsringsansvarig hos AB Volvo till Göteborgs-Posten.
- De åtagande vi redan är inne i kommer vi att köra vidare med. Däremot vore det oansvarligt att inte titta mer med ekonomiska ögon på aktiviteter runt omkring.
En väg ur krisen
Tony Larsson betonar betydelsen av sponsringen. Vägen ur krisen ska gå via marknadsföring som framhåller bolagets tjänster och produkter.
- Det skulle vara ett stort misstag att inte tala om för världen att vi finns. Vi har en väldigt tydlig strategi hur vi vill exponera varumärket. Generellt sätt tror jag att idrottssponsring kommer att stå sig bra även i en lågkonjunktur. Fotbollen, hockey, seglingen fortgår ju och även om man inte är på plats så ser ju folk det på tv.
Tony Larsson betonar hur Volvo Ocean Race sågs av cirka två miljarder tittare. Motsvarande värde via en reklamkampanj skulle kosta åtskilligt mycket mera.
Som sponsoransvarig säger han också i GP:
- Du kan i princip gå in på vilket dagis som helst i Sverige och fråga en femåring vad Volvo är, och alla svarar en bil. Gå istället in och ställ samma fråga i Kina eller i Sydamerika och du får ett helt annat svar. Då kanske det är där du skall lägga pengarna och det är den avvägningen vi måste göra.
Återhållsamhet här hemma
Däremot märks en viss återhållsamhet på hemmaplan. Sålunda valde Volvo att inte namnge Göteborgs nya fotbollsarena.
- För att vi skall köpa namnrättigheten på en arena måste vi ha en mycket tydligare affärskoppling, för det handlar om så oerhört stora investeringar. Kan vi istället använda pengarna i ett internationellt perspektiv och marknadsföra varumärket Volvo är valet inte svårt, säger Tony Larsson.
Likaså valde Volvo Personvagnar att inte fortsätta ett mångårigt samarbete med IFK Göteborg. Efter SM-guldet 2007 tackade koncernen nej och det innebar att man också släppte in en ny aktör. Nu kör Blåvitts ledare och spelare omkring i Kiabilar på stadens gator.
Mest lästa just nu
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.