SAS satsar 55 miljoner på Masters

I dag avslöjas att SAS blir huvudsponsor och satsar 55 miljoner kronor för att SAS Masters ska bli en av de främsta golftävlingarna. Samtidigt står det klart att sponsorbeloppet är ett av de största någonsin inom svensk idrott.
Scandinavian Masters förvandlas till SAS Masters, enligt en femårig uppgörelse mellan parterna. Flygbolaget blir titelsponsor med målet att de främsta spelarna ska komma till Sverige.

 

- Det här är det största sponsringsavtalet i nordisk golfs historia, säger en mycket nöjd Fredrik Nilsmark, vd för Scandinavian Masters.

Han är mannen som har lyckats ro hem kontraktet efter mycket bearbetning av SAS och de främsta beslutsfattarna.

 

Flygresenär - och golfare 

- Vi får stor internationell uppmärksamhet. Målet för oss är ju att få fler flygpassagerare och möjlighet att profilera våra europeiska golfdestinationer, säger Erik Knudsen, sponsorchef på SAS Group, enligt sajten golf.se.

- Våra kunder är väldigt intresserade av golf, och genom Scandinavian Masters når vi stor del av vår målgrupp. Det är ett stort värde för oss att vara titelsponsor till Europas mest spektakulära golfevent,

För 55 miljoner får SAS en framträdande exponering i all kommunikation. Att komma över tävlingstiteln blev avgörande i diskussionerna. Dessutom äger SAS den svenska touren som Masters ordnar.

SAS har också uttalat ett bestämt mål:

- Vi vill se ett starkare startfält, men det kommer det förmodligen att bli 2008. Scandinavian Masters blir en viktig tävling eftersom det är Ryder Cup en månad senare, och det gäller för spelarna att ta sig in i laget, säger Erik Knudsen.

Volvo har en stark tradition som golfsponsor. Från 1995 till och med 2002 hette tävlingen just Volvo Scandinavian Masters. Bolaget var också huvudsponsorer för LET-tävlingen Scandinavian TPC hosted by Annika. Med både SAS och Skandia hoppade av efter tre år.

 

Mera rock´nroll 

Fredrik Nilsmark fortsätter på den inslagna linjen att det ska hända mera vid och runt en golftävling. Han fick gehör från både åskådare och media vid senaste tävlingen på Arlandastad och nu växer förutsättningarna avsevärt inför den kommande tävlingen på samma bana.

- Vi tycker att det ska vara lite rock'n roll och cirkus kring en golftävling, men det ska göras seriöst. Det var ett fantastiskt bra event, men vissa saker var mindre bra, som uppmärksamheten kring John Daly och hans alkoholbruk, säger Knudsen.

En ny titelsponsor och nya miljoner innebär att det yttersta målet blir mera realistiskt, det att locka Tiger Woods.


 

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.