Hemlig PR-plan bakom Martas ja

Marta blir kvar i Umeå. Att världens bästa damfotbollsspelare har gett klartecken är en följd av att flera sponsorer har agerat och det intensiva arbetet kulminerade på lördagen när en PR-plan startade.

Marta blir kvar i Umeå. Att världens bästa damfotbollsspelare har gett klartecken är en följd av att flera sponsorer har agerat och det intensiva arbetet kulminerade på lördagen när en PR-plan startade.

 

– Jättekul. Jag trivs jättebra, sa Marta efter att hans lag avslutat säsongen med 5-3 mot tvåan Djurgården.

Egentligen blev hela uppgörelsen klar tidigare i veckan, men allt hemlighölls och från ansvarigt formades PR-taktiken.

Marta skulle själv inte säga något förrän efter lördagens match och i samband med att klubben fick SM-pokalen vid matchen i Stockholm. Därmed skulle tillkännagivandet få maximal effekt med tv-intervjuer och mycket press. Hon förmedlade själv nyheten genom att vara klädd i en tröja med texten ”Marta klar 08”. Lika fräckt var klubbens initiativ att i sista matchen spela i en specialtryckt guldfärgade dress. Och när väl nyheten presenterades kablade sponsorerna ut PR-texter om att det var just deras respektive förtjänst att Marta blir kvar på de svenska arenorna.

Ett av företagen som har ökat sin sponsorinsats är Volkswagen. Dels via Volkswagen Sverige som förser alla spelare i Umeå med bilar och dels lokala återförsäljaren, Motorcentralen.
- Vi såg det som en självklarhet att hjälpa till att rädda Marta kvar i Umeå, säger Sune Joelsson, försäljningschef Motorcentralen i Umeå.

Volkswagen har blivit Umeås huvudsponsor och tog beslutet att utnyttja PR-värdet som ett av de företag som agerade med kraft när oron runt Marta ökade.
- För oss som samarbetspartner till svensk damfotboll är hon guld värd, fastslog Åke Lundberg, marknadschef på Volkswagen.
Puma är också ett företag som har stor betydelse för att Marta stannar ytterligare en säsong. Skoföretaget har förlängt kontraktet med klubben, men framför allt försäkrat sig om världens bästa damfotbollsspelare som reklambärare.
- Det är med stor spänning vi fortsätter den här otroligt givande resan, säger Rickard Kull, Marketing manager på Puma Nordic.

Marta har i flera år varit landets bäst betalda damfotbollsspelare, men får nu ytterligare löneökning och uppgifter gör gällande att hon tjänar drygt 100 000 kronor i månaden.

- Allt känns helt fantastiskt. Dels givetvis för att världens bästa spelare nu är klar för sin femte säsong hos oss, men lika fantastiskt är det stora stöd som vi har fått från såväl företag som privatpersoner i vårt arbete att kunna behålla Marta i Sverige och Umeå IK, säger Umeås sportchef Roland Arnqvist.

 

 

 
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat.

Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Svensk Gymnastik växer - som inget annat förbund. Efter ett stort tapp under pandemin vände kurvan över antalet medlemmar i fjol och trenden håller i sig i år. Siffrorna för 2023 visar en total ökning om sex procent, eller 13 763 aktiva. inte mindre än 237 201 individer är aktiva i 924 föreningar, över hela landet. I 259 av Sveriges 290 kommuner finns minst en gymnastikförening.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Pengar i en folkrörelse, är det förenligt, i synnerhet vid behovet av miljoner. Och, räcker de kommersiella krafterna till i vårt land?
Ledande frågor när Center for Sport and Business på Handelshögskolan hade sin partnerdag.   Framtidsfrågor utmanade de närvarande som skulle försöka ta ställning. Ämnet är gränslöst, åsikterna och svaren likaså.
Det här är helgen då trav gäller för 1000 000-tals svenskar. Solvalla invaderas av entusiaster och det uppstår en mycket speciell atmosfär med spel och, tävling och den spänning som det leder till.
Närmare 1,5 miljoner svenskar samlas årligen kring travet, en sport som förknippas med gemenskap och tradition som förts vidare över generationer. Inför årets stora travhelg, Elitloppet, vill ATG dessutom rikta nytt ljus åt travets betydelse i svensk historia. 

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.