En unik sponsoruppgörelse

Match Cup Sweden skrev på onsdagen ett samarbetsavtal med World Childhood Foundation som under fem år gör stiftelsen till mottagare av en årlig donation. Childhood blir också seglingsevenemangets officiella välgörenhetsorganisation.

Match Cup Sweden skrev på onsdagen ett samarbetsavtal med World Childhood Foundation som under fem år gör stiftelsen till mottagare av en årlig donation. Childhood blir också seglingsevenemangets officiella välgörenhetsorganisation.

 

- Det känns mycket bra för oss som internationellt seglingsevenemang att ta ett aktivt socialt ansvar och bidra till Childhoods arbete, säger Jan Torstenson, vd för Brandspot som arrangerar Match Cup Sweden.

World Childhood Foundation grundades på initiativ av Drottning Silvia 1999 och stödjer projekt som arbetar med att stödja utsatta barn över hela världen. Det fördjupade femåriga samarbetet mellan Childhood och den svenska deltävlingen i världsmästerskapet i Match Racing offentliggjordes på Scandinavian Boat Show.

 

750 000 kr segling

- Vi är glada över att få ett långsiktigt samarbete som officiell välgörenhetsorganisation i Match Cup Sweden. Vi hoppas att det skall inspirera åskådare och företag att på olika sätt stödja vårt arbete för att hjälpa utsatta barn, menar Mats Agurén, biträdande generalsekreterare för World Childhood Foundation.

- World Childhood Foundation har sedan starten arbetat för barns rätt att vara barn. Förutom att ge Childhood möjlighet att sprida information om våra frågor, och få ett betydande finansiellt stöd, ger ett samarbete av det här slaget de deltagande företagen möjligheter att kombinera olika syften med sin sponsring, fortsätter Mats Agurén.

Målet är att Match Cup Sweden ska kunna skänka 750 000 kr till Childhood Foundation från del av intäkterna och genom välgörenhetsaktiviteter under tävlingarna på Marstrand. En av kappseglingsbåtarna kommer liksom i fjol att bära Childhoods segel och logo.

 

Större prispengar 

Världsmästerskapet i Match racing-segling, World Match Racing Tour, får 2008 tio deltävlingar, 20 kvaltävlingar och åtta damtävlingar - och mer prispengar.

En rad viktiga förändringar genomförs till nästa års seglingsvärldsmästerskap i Match racing. Det nya konceptet för 2008 offentliggjordes på onsdagen av Scott MacLeod, President i World Match Racing Tour.

- Det är ett steg mot att fler seglare på världsnivå ska ha möjlighet att kvalificera sig till mästerskapstävlingarna. Därigenom kan vi ytterligare öka antalet toppseglare och därmed höja kvaliteten på World Match Racing Tour, förklarar Scott MacLeod.

- Prispengar, kringevenemang som höjer intresset från sponsorer och företag och ökad TV- och mediebevakning är några av de ingredienser som vi ställer höga krav på, säger Scott MacLeod,

    
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.