Han räddar damfotbollen
Kent Widding Persson är en gammal Malmöpåg och gillar Malmö FF sedan barnsben. Men när han blir affärsmannen och sponsorn går han egentligen emot sin egen vilja och av MFF Dam skapas LDB Football Club Malmö. Ett namnbyte som räddar verksamheten, men som startar en diskussion i idrotts-Sverige.
- Nya tidens ordning, menar de som accepterar mammons betydelse och vikt.
- Helgerån, anser nostalgikerna eller åtminstone de som värnar om tradition och klubbkänsla.
I Sydsvenska Dagbladet säger Kent Widding Persson:
– Men jag satsar inte 25,5 miljoner kronor på att få ha LDB-märket på en MFF-tröja.
– Hade Bengt Madsen (ordförande i MFF) stigit in och sagt att han sponsrar damlaget, då hade jag klivit tillbaka. Men jag har pratat med Bengt. Och gör jag inte den här satsningen finns det inget damlag kvar.
MFF Dams extra årsmöte godkände namnbytet och samtidigt valdes Kent Widding Persson in i LDB Football Club Malmös styrelse. Det är nya tidens ordning.
Klubben garanteras minst tre miljoner kronor per år.
– Men i år sätter vi in 4,5 miljoner kronor för att också täcka omprofileringskostnaderna.
Sponsorpaketet omfattar tre år och bolaget Hardford har en option om ytterligare fem år.
En annan skånepåg med guldbyxor, Percy Nilsson, har del i affären. De är nämligen polare, Nilsson och Persson. Ett telefonsamtal, lite resonemang och de var överens. Kent Widding Persson har för övrigt ett förflutet i Malmö Redhawks styrelse. Percy Nilsson tar en del av lösningen genom att anställda damlagets stjärna, Astildhur Helgasdottir.
MFF dam var konkurshotat och ordföranden Ingrid Gunnarson befarade att verksamheten inte skulle kunna fortsätta. Därför fanns inget annat val än att
– Jag var chockad över hur illa det var ställt. Nu ger jag klubben en ekonomisk garanti. En trygghet. Jag kommer att ta ansvar för det här, säger Kent Widding Persson i Sydsvenskan.
Han känner sympati, men påpekar att det är en affärsmässig syn som har gjort beslutet möjligt.
– LDB ska synas. Det är produkt som riktar sig till kvinnor.
Vid presskonferensen presenterades klubbmärket med texten ”LDB Football Club Women.” Men
Kent Widding Persson var snabb och menade att arbetet har skett i ett högt tempo och och att ”Women” ska ersättas av”Malmö”.
Utseende på klubbmärke och tröjfärgen, det var gult vid introduktionen, ska diskuteras framöver.
– LDB har haft gult som färg sedan 1940, men vi har dessutom färgerna lila, rosa och grönt. Tjejerna i laget ska få vara med och påverka, menade Kent Widding Persson.
Kent Widding Persson är ägare till företaget Hardford som tillverkar hudvårdsprodukter. Själv är han bosatt i Salzburg.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.