"Volvo blev förolämpat"
Volvos plötsliga ”nej, tack” innebar ett stort tomrum och än i dag saknar tävlingen en huvudsponsor. Men många har frågat sig hur ointresset kunde uppstå så abrupt. Nu kliver spelaragenten Johan Elliot fram och hävdar i senaste numret av tidningen Golf Digest:- En person på förbundet förolämpade Volvos representanter.
Det ska ha skett under ett möte med Volvo och förbundets representant ska ha deklarerat:
- Vi tycker ni tar för mycket plats, det är för lite Scandinavian Masters och för lite Svensk Golf och för mycket Volvo, vi kan inte utveckla tävlingen".
Räckte det som skäl?
Reaktionen inom golfen på den här förklaringen är stark och många undrar hur Volvo bara kan avstå från ett strategiskt sponsringsarbete bara för att företaget blir ifrågasatt och om förbundsrepresentanten verkligen hade den digniteten att oavsett åsikt skulle det räcka som skäl.
Frågan om det var ett påhopp och om denna förolämpning i sådana fall var så pass grov att bilkoncernens sponsoransvariga var eniga om att backa ur uppgörelsen med förbundet. Spelaragenten Johan Elliott svarar inför tvivlet på substans: - Det är dagens sanning.
Elliot hade under 2002-03 ansvaret för Scandinavian Masters sponsorer och såg det som sin uppgift att försöka få Volvo att ompröva beslutet. Men trots ett antal förslag ansåg Mel Pyatt på Volvo Event att det var omöjligt efter förödmjukelsen.
Volvo satsade 100 miljoner
"Mel sa att det var bra idéer, men att det fanns inte en chans att Volvo sätter sin fot där igen", säger Johan Elliott till Golf Digest.
Uppgifter gör gällande att Volvo under 1995-2002 sponsrade Scandinavian Masters med över 100 miljoner. Bilkoncernen valde sedan att bli en partner till den nordiska damtouren och dessutom skapa Volvo Ocean Race som internationellt slagnummer.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.