Fotbollen byter sponsorstrategi

Fotbollen är det ledande sponsringsobjektet inom svensk idrott. På högsta nivå, Svenska Fotbollförbundet, har Top 2000 varit det exklusivaste av de externa samarbetskoncepten. Men nu ska detta skrotas, erfar Idrottens Affärer.
Svenska Fotbollförbundet är i färd med att sälja in ett helt nytt sponsorkoncept på marknaden, skriver Magasinet Fotboll i sitt kommande nummer:

”Less is more – mindre är mer – är ett begrepp som blivit framgångsrikt inom idrottssponsringen med Champions League och UEFA som banbrytare. Nu tar Svenska Fotbollförbundet efter.


Värdet på svensk fotboll har ökat, det finns fler produkter och projekt att marknadsföra och sälja. Inom näringslivet finns också en ökad efterfrågan för att använda sig av och förknippas med fotbollen.

Därför sker just nu en omdaning av Svenska Fotbollförbundets sponsorsstruktur. Top 2000-konceptet som funnits i nära ett decennium ska ersättas av en pyramid med färre stora samarbetspartners i toppen men med flera nya möjligheter i botten.

- Det senaste året har vi haft 16 företag i Top 2000. Men vi känner att vi behöver hitta nya paketeringar, de bästa möjliga för båda parter, och öka flexibiliteten. En tydligare verksamhetsinriktning är något vi också försöker skapa, säger marknadschefen Jan Larsson.

Svenska Spel kommer att finnas kvar som den övergripande huvudsponsorn, nuvarande avtal sträcker sig fram till 2008. Därunder ska samarbeten inledas med fyra-fem nationella samarbetspartners, vilka får exklusiva rättigheter till all verksamhet inom Svenska Fotbollförbundet samt i samarbete med SEF och EFD, rättigheter inom elitfotbollen på klubbsidan.

Officiella samarbetspartners kommer att knytas till herrlandslaget, till damlandslaget och till ungdoms- och breddfotbollen – sex inom varje område.”

För Idrottens Affärer berättar Jan Larsson också att ytterligare en rad samarbets- och affärsmöjligheter tillskapas mellan fotbollen och näringslivet. Detta under rubriker (och paket) som till exempel ”Officiell Leverantör”, ”Landslagets Företagspool”, ”Talangutveckling” liksom olika typer av licensavtal och samarbeten inom anläggningsområdet med mera. Den nya sponsorstrukturen ska vara helt introducerad 2007.



 

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat.

Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Svensk Gymnastik växer - som inget annat förbund. Efter ett stort tapp under pandemin vände kurvan över antalet medlemmar i fjol och trenden håller i sig i år. Siffrorna för 2023 visar en total ökning om sex procent, eller 13 763 aktiva. inte mindre än 237 201 individer är aktiva i 924 föreningar, över hela landet. I 259 av Sveriges 290 kommuner finns minst en gymnastikförening.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Pengar i en folkrörelse, är det förenligt, i synnerhet vid behovet av miljoner. Och, räcker de kommersiella krafterna till i vårt land?
Ledande frågor när Center for Sport and Business på Handelshögskolan hade sin partnerdag.   Framtidsfrågor utmanade de närvarande som skulle försöka ta ställning. Ämnet är gränslöst, åsikterna och svaren likaså.
Det här är helgen då trav gäller för 100 000-tals svenskar. Solvalla invaderas av entusiaster och det uppstår en mycket speciell atmosfär med spel och, tävling och den spänning som det leder till.
Närmare 1,5 miljoner svenskar samlas årligen kring travet, en sport som förknippas med gemenskap och tradition som förts vidare över generationer. Inför årets stora travhelg, Elitloppet, vill ATG dessutom rikta nytt ljus åt travets betydelse i svensk historia. 

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.