SOK saknar sponsormiljoner

Kan själv, under det måttot driver Sveriges Olympiska Kommitté sponsorjakten. Fast SOK har ingen större lycka då företagen tvekar om utbytet av miljonsatsningar.
Stefan Lindeberg, ordförande i Sveriges olympiska kommitté (SOK), kan inte annat än anslå en optimistisk ton.
- Jag räknar med att det blir klart under hösten.

Han trodde ursprungligen att nya Olympialaget kunde presenteras under första kvartalet.
Dessutom har han kalkylerat med 30 sponsormiljoner, vilket är förvånansvärt mycket. Inte ens företrädaren med sina kontakter i svenskt näringsliv kom upp i de beloppen.

För nu finns Olof Stenhammar bara i bakgrunden som rådgivare. Stenhammar var mannen som startade Olympialaget. Han förmådde övertyga storföretagen och han utmanade regeringen lyckosamt vilket innebar att i varje satsning bidrog staten med lika mycket pengar som sponsorerna. Ett koncept som gäller även i fortsättningen. Lindeberg har till och med förhoppningar om att kunna höja penningnivån när han nu samtalar med idrottsminister Bo Ringholm.

22 företag fanns med i det senaste Olympialaget. Alla hade avtal som upphörde i somras efter sex år, där företagen tillsammans satsat 85 miljoner kronor på svenska olympier.


Nu gäller ett nytt koncept:
/Två huvudsponsorer, vardera 7,5 miljoner kronor årligen. Här är ATG och Nordea trogna. De litar till sina egna arrangemang med Olympiatravet respektive Olympiafonden.
/Fyra teamsponsorer, vardera 2,5 miljoner kronor varje år. De kan begära en exklusivitet i sin respektive bransch.
/Fyra officiella leverantörer, bidrar med pengar eller tjänster.
/Ett antal företag, vardera 600 000 kronor per år.

Förändringar väcker åsikter. Där har nu SOK hamnat. Lindeberg har gjort sig av med alla externa medarbetare i sponsorjakten och det har väckt tvivel hos flera företag i gamla Olympialaget. Sedan den 1 april är Annika Runström anställd som marknadsansvarig och hon sköter uppvaktningarna tillsammans med Lindeberg.

Han har också antagit en formel där färre företag ska ge mer pengar.
- Vi har lyssnat till företagen som vill synas mer än tidigare, förklarar SOK-basen till Svenska Dagbladet.
Samtidigt har företagen väckt kritik just på den punkten, dvs synbarheten har minskat och därmed ger SOK-avtalen inte vad de hade hoppats. 
Lindeberg känner dock ingen oro:
- Det finns pengar avsatta för hela 2005 och även om vi ännu saknar ett antal underskrifter är fler på väg.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.