Obol satsar miljoner igen

1,2 miljoner kronor till Plannja Basket, 6 miljoner kronor till Basketligan och nu ett kontrakt med Örebro HC som påstås vara värt 20 miljoner kronor. Obol Investment framstår som den stora välgöraren inom svensk idrott.
Till Jan Saradlic och Bo Johansson från Obol Investment skulle många idrottsklubbar vilja slå en signal och framföra sina önskemål. Länge än så kommer de knappas.
Ivestmentbolaget med säte i Schweiz har två svenskar som känner stark för sin hembygd, vilket är avgörande för vad pengarna hamnar.
Jan Saradlic som bor i Örebro vurmar för Näresklubbarna. Minns hur företaget var på väg in i Örebro SK:s fotboll. Tanken var att köpa Eyravallen för tio miljoner kronor och skapa Obol Arena, men när kommunen ställde krav och vill se bolagets räkenskapr backade Obol ur. Nu återkommer Saradlic – i Örebros hockey.
Bo Johansson är uppvuxen i Norrbotten, där han förutom satsningar i olika kulturprojekt också har gått in i Plannja Basket. Som en följd blev det också några miljoner till Basketligan.

I Örebro vill investmentbolag ta divison 1-klubben till elitserien inom fem år. Just nu pågår ett allsvenskt kval med Örebro HC – men hur det än går där får klubben resurser att bli ett starakt hockeylag.
Hur mycket det nya unika avtalet är värt vill inte parterna berätta. Klubbens vice ordförande, Mikael Fahlander, väljer att uttrycka sig så här:
– Avtalet kan vara värt 20 miljoner kronor, det kan vara värt tio. Det beror lite på vad vi lyckas ge dem i motprestation. Vi ska se till att bygga ut deras kontakter här, att få företagen att komma ut till Kanada och Schweiz där de har sina kontor. Men för oss är det här en ordentlig grogrund att bygga vidare på, och i rena pengar får vi en betydande summa, säger Fahlander till TT.
När kontraktet tillkännagavs framkom i alla fall att Örebro HC får en signing fee på 1 miljon kronor.
Örebro ingår numera också i samarbete med den schweiziska klubben Servette. Föreningarna ska kunna byta spelare och det utlovas gemensamma ansträngningar inom utbildning och ungdomar.

Jan Saradlic från Obol ser Örebro i elitserien inom några år.
– Men vi pysslar inte med det här för välgörenhets skull. Idrotten är ett smidigt sätt att nå ut till nya kunder, idrotten berör så många människor på alla nivåer.
– Det är inte så konstigt att vi satsar på Örebro. Vi har en tradition i ishockeyn, i vårt kundsegment finns det till exempel en stor del NHL-spelare, och vi har bra kontakter i hockeyvärlden. Sedan så kostar det betydligt mer att satsa i ett elitserielag eller i ett allsvenskt lag, och de är mer rotade med sina befintliga kontakter. Vi har följt Örebro under en längre tid och ser hur det satsas på ungdomsverksamheten, säger Jan Saradlic.
 

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.