Fördömer avtal inför OS

Ett antal brittiska läkare protesterar mot att Coca Cola och McDonalds över huvud taget får vara OS-sponsorer.
"Problemen med överviktiga människor har just McDonald’s och Coca Cola skapat, ändå får de vara de sponsorer till OS", det är ologiskt anser ett antal brittiska läkare som fördömer avtalen med Internationella Olympiska Kommittén.
McDonalds och Coca-Cola har redan bemött anklagelserna och påvisar ett socialt ansvar och understryker valmöjligheter hos sina produkter. Liknande tongångar hörs från OS-kommittén som pekar på att det finns exempelvis sallad på McDonalds.
De brittiska läkarna protesterar mot att de multinationella företagen får så stort utrymme. Företagen utnyttjar OS för att associeras med hälsa och aktivitet när de i själva verket propagerar för produkter som försämrar hälsan, anser läkarna.
Såväl Coca-Cola och Mc Donalds är kraftfulla i sitt utbud runt OS. Mc Donalds mat finns tillgänglig på ett flera platser i Aten, allt uppbackat av en reklam med de olympiska ringarna för att framhålla matens energirikedom. Coca-Cola poängterar den globala gemenskapen i sitt eget varumärke och i OS.



 

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.