Ekonomin förändrar allsvenskan

Avspark i fotbollsallsvenskan närmar sig. Det finns ingen annan idrott, ingen annan serie som lockar flera människor. Förändringarna är stor under senare år, inte minst ekonomins påverkan och betydelse.
Som Sune Sylvén skriver i Svenska Dagbladet: ”…självklart skulle exempelvis 1920-talets skyttekung Pära Kaufeldt inte känna igen sig i dagens AIK. Som vaktmästare på Stadion ansade han det gräs han skulle spela på. Hans ersättning i fotboll var några tior per match. Nu är allsvenska löner under 40.000 kr i månaden sällsynta.”
Men så har också klubbarnas intäkter från reklam och sponsring ökat med över 12 procent, jämfört med förra året.
Malmö FF har värvat offensivt och skapat ett stort intresse tack vare detta. Intäkter från reklam och sponsring steg med 25 procent i MFF förra året. Nu är förväntan ännu större i Skåne och därmed vill också företagen vara med på ett hörn.
Procentuellt ökade Kalmar FF och Örgryta mest, med ökningar på 50 respektive 43 procent.
Tämligen logiskt finns det minst sponsor- och reklampengar hos allsvenska nykomlingen Trelleborg, 6,2 miljoner kronor.
Det visar statistik framtagen av Ekonominyheterna.
 


 

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.