Svensk skidpresident, men inte Årjes
Han ses sällan i typisk toppluva och han har inte valla på fingrarna. Men det är ändå svensken som tar över Internationella skidförbundet. Han är mångmiljardären från Djursholm,men bor sedan 30 år i London och känner sig mera hemma i finanskvarteren där än vid en skidtävling i en liten, snöfylld ort i norra Sverige.
Det handlar om Johan Eliasch, som äger och är VD för multinationella Head, och dessutom är hanbekant med många av idrottsvärldens stjärnor, som Ingemar Stenmark,Lindsey Vonn och Björn Borg.
Ordförandeposten i internationella Skidförbundet var den posten som SOK: ordförande,Mats Årjes, var ute efter.
Men i den avgörande stunden vid den digitala omröstningen i FIS, internationella skidförbundet var uppslutningen runt Eliasch i det närmaste total. Han har många vänner i FIS toppskikt.
Han är idrottsintresserad från unga år, men var också aktiv i Moderata Ungdomsförbundet.
Tidigt insåg han möjligheterna med affärer och inledde med att bl a agera inom riskkapital. Han upptäckte företaget Head, men det tog honom tre år att få igenom affären. 1995 fick han ändå köpa det då sargade idrottsutrustningsföretaget.
På 60-talet inleddes tillverkningen av tennisutrustning. Den verkliga expansionen skedde på 70-talet då Head köpte Mares (dykutrustningsföretaget) och Tyrolia (skidbindningstillverkare). Eliasch investerade i ytterligare förvärv och skapade en stadig tillväxt och sysselsätter i dag runt 2 000 anställda och har en omsättning på 4,5 miljarder kronor.
Det verkliga genombrottet i sportvärlden kom via carvingskidor.
Lyckad PR vid introduktionen fick bolagets marknadsandel att gå upp upp från 3 procent till 14 procent på tre år.
PR har Johan Eliasch uppenbarligen sinne för. När Heads nya tennisracket skulle introduceras engagerade han Björn Borg, Ilie Nastase och Guillermo Vilas i samband med Franska Öppna mästerskapen för att de skulle lovorda Heads innovation.
– Jag är väldigt nöjd. Nu börjar arbetet, som han uttryckte det efter valet i FIS.
Nu ska svenskbritten styra Internationella Skidförbundet i fyra år.
Återkommande i porträtten av honom är att han alltid haft bestämda visioner.
Han ska ha deklarerat redan i tonåren att arvet från morfadern, vilket skulle falla ut på hans 50-årsdag, det skulle han inte behöva. Så lär det också ha blivit.
Och för att ändå framhålla hans skidintresse -han har åkt nedför skräckinjagande Hahnenkamm i Österrike. Han saknar inte mod.
”Om man inte faller så går loppet på 1 minut och 54 sekunder. Ett långsamt lopp går på 1 minut och 57 sekunder. Men det går inte att åka långsamt. Det blir bara värre.”, berättade han efteråt.
Eliasch deklarerar angående sportutrustning:
”Det är en rätt tuff bransch. Du vill ska vara nischad och sälja dyr utrustning, annars är det svårt att tjäna pengar.”
Dessutom - 2005 passade han på att grunda den ideella organisationen Cool Earth. 2019 visade organisationen upp 400 000 donatorer och hade räddat nära 1 miljon hektar regnskog motsvarande 216 miljoner träd. Passar bra när snöbristen hotar skidsporten.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering
Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar