Tuff kamp om medarbetarna

MTG - ATG - TV4-Gruppen/C More. Erik Westberg har på bara att par år gått ett helt varv inom sport-TV i Sverige. Han blir nu gemensam sportchef för de två bolagen och det skiftet väcker reaktion.
En gång TV3-reporter, men nu blir Per Tellander både affärsutvecklingschef på ATG och från årsskiftet även vd på Kanal 75

 

Som sportchef ledde Erik Westberg OS-satsningen till Sotji för MTG och Viasat. Sedan gjorde han det överraskande skiftet och valde ATG inför erbjudandet att utveckla travets tv-sändningar i rollen som vd för ATG:s mediebolag Kanal 75.

Det fick honom att avstå en fortsättning som framför allt innebar planeringen och genomförandet av satsningen inför och under Brasilien-OS.

Bygga ny sportredaktion

Och nu kommer nyheten att han tar steget till TV4-Gruppen och C More som samlar all sportverksamheter i en ny gemensam organisation, där målet är att skapa ett ännu starkare sporterbjudande till tv-tittarna.

- Erik Westberg kommer med gedigen erfarenhet och en absolut känsla för kvalitet, och är den perfekte sportchefen när det bästa från TV4 och C More förenas, säger TV4-Gruppens innehållsdirektör Åsa Sjöberg.

- Eriks öga för detaljerna och hans kapacitet att se helheten är unik. OS i Sotji är ett av många tydliga exempel, säger Manfred Aronsson, vd på C More och ansvarig för Bonnier Broadcastings sporträttigheter.

I samband med värvningen startar en översyn och analys ledd av Erik Westberg om hur den framtida gemensamma sportorganisation ska se ut och hur detta ska genomföras.

- Vi ska ännu tydligare pusha och hjälpa varandra och hitta goda synergier. Jag känner mig väldigt laddad och ser fram emot att förvalta och utveckla Bonniers rättighetsportfölj och sportnyhetsbevakning, säger Erik Westberg.

Fler skiften

Värvningen får konsekvenser.

Fredrik Olofson, som i dag är sportchef för TV4-Gruppen, fortsätter i en ny roll som sporträttighetschef för både TV4-Gruppen och C More, med rapportering till Manfred Aronsson. Och 

Johan Cederqvist blir kvar i sin nuvarande tjänst som programchef sport och ansvarig för all sport på C More i Norden.

Per Tellander, affärsutvecklingschef på ATG, är den som efterträder Westberg som vd för Kanal 75.

- Per är ett självklart val, han har erfarenhet av sport, spel och tv-produktion dessutom behåller han sin roll som utvecklingschef på ATG, säger Hasse Skarplöth, vd ATG.

Per Tellander kom 1994 till TV3 som reporter och programledare.1998 grundade han sportproduktionsbolaget Tip-tv. Bolaget köptes senare av IMG:s produktionsbolag, TWI, där han blev chef för stockholmskontoret. Per Tellander utnämndes 2006 till sportchef för Viasat och var där den drivande kraften bakom Viasats stora omgörning av sina sportkanaler. Hösten 2013 började Tellander som affärsutvecklingschef på ATG och från årsskiftet axlar han även rollen som vd på Kanal 75.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.