De möttes redan som 13-åringar...
Thomas Johansson vann den där matchen med 6-0, 6-0, det var liksom inget snack om saken och för Karl-Johan Persson var det början till slutet, eller början på den egentligen utstakade vägen.
En utstakad väg
Han hade ju annat att tänka på, han var den framtida ledaren för klädjätten.
Han skulle efterträda pappa Stefan som på samma sätt axlade ansvaret när farfar Erling Persson som startade en dambutik i Västerås 1947. 2009 reste sig Stefan Persson ur vd-stolen till förmån för sonen.
Det lär för övrigt ha varit pappa Stefan som en gång berättade historien om matchen och på så sätt gjorde den känd.
Nu är de 38 år
De där 13-åringarna har vuxit upp, blivit 38 år, och de har behållit kontakten. Och det gick ju inte någon nöd på någon av dem.
Thomas Johansson hade talangen och nådde framgångarna. Han blev välbärgad på kuppen.
För Karl-Johan Persson var pengar aldrig något problem, däremot återstod frågan om hur han skulle förvalta rollen som högsta chef inom H&M. Nu har han visat att håller måttet.
Drivit sportföretag
Karl-Johan har tidigare drivit en skiftande verksamhet inom sportbranschen med företag som ME Promotions och Sportpro. Dessutom ett eventföretag, European Network.
Hans sportintresse är omvittnat och det kan ha haft en viss betydelse när det blev känt i fjol att H&M hade för avsikt att investera i tennis.
H&M har under flera år sponsrat Malin Baryard Johnsson och Peder Fredricson i hästhoppning, men tog nu steget in som huvudsponsor i Collector Swedish Open i Båstad.
En satsning som innebar att arrangören kunde betala 3,1 miljoner kronor till en av världens mest sevärda spelare, Serena Williams, så att hon kom till Laholmsbukten.
Blev också huvudsponsorer
Men dessutom gav H&M klartecken till ett tre-årsavtal som gäller båda sommartävlingarna i Båstad samt Stockholm Open de kommande tre åren.
Inte nog med det, nu kommer nästa avslöjande.
Karl-Johan Persson och Thomas Johansson har enats. Den förre proffsspelaren slutar som turneringsdirektör för Stockholm Open för att skapa ett H&M Tennis.
- Det är ett drömjobb och en mycket stimulerande utmaning, säger Thomas Johansson till SvD.
Björkman tar över
Han kan lämna jobbet som turneringsdirektör med stolthet. ATP-proffsen har visat sin uppskattning genom att rösta fram SO till tourens bästa inomhusturnering.
Men efter fyra år är han lockad av en ny uppgift och vid nyår tar han plats på H&M:s kontor.
Exakt vad klädföretaget ämnar göra och vad Johanssons uppgift blir är ännu så länge dolt. Men av det som har framkommit tyder allt på en ungdomssatsning.
- De behöver resurser. Team har varit ett framgångsrik koncept i svensk tennis och det var den vägen jag fick fart på min karriär. Vi tittar nu över hur en potentiell juniorsatsning skulle kunna se ut i framtiden, säger Thomas Johansson.
Kompisen och än så länge marknadsdirektören Jonas Björkman lär bli ny turneringsdirektör.
Mest lästa just nu
Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.