Sven tycker att han har rätt att sluta

Sven Ivarsson tackar för sig. Mannen som byggde upp arenareklamens värde och normer för rättigheterna, och för den skull hittade på en hel del annat, drar sig tillbaka. Han anser sig ha den rättigheten efter 28 år i branschen. Fast han klarar inte att sluta helt.
Sven Ivarsson på Wembley, en av många, många arenor runt om i Europa där han hitatr coh är välbekant för stadionansvariga.


Efter 28 år på tronen som Sveriges pionjär inom Sport & Marketing, lämnar Sven Ivarsson över stafettpinnen till Andreas Ottermark.

Rätt tillfälle att lämna över

- Det känns som att det är läge att trappa ner nu och Andreas är redo för att ta nästa steg, menar Sven Ivarsson som i samma andetag ändå medger att han vill fortsätta och jobba med sitt skötebarn:

- Jag ska inte sluta helt och hållet, utan kommer att finnas där som en slags mentor och bollplank för Andreas och de andra på företaget. Sen håller jag även kontakten med många av våra gamla kunder och partners också, menar Sven Ivarsson.

Sven grundade ISP Sport & Marketing för 28 år sedan och företaget har varit ledande inom branschen sedan dess.

Känner varenda människa

- Sven har all rutin och erfarenhet och han känner varenda människa som sysslar med föreningsliv i Sverige. Det innebär ett enormt nätverk och en enorm cred i flera länder, där han verkat i olika sammanhang. Det är ovärderliga tillgångar som bolaget och jag kan ta del av, säger Andreas Ottermark.

- Alla som känner Sven personligen eller har jobbat med honom i någon form, vet vilken fantastisk människa det är.
Andreas Ottermark, tidigare försäljningschef i bolaget och nu även delägare, blir ny VD för bolaget och har strategin klar för sig.

- Sven har byggt upp ISP till det ledande bolaget inom Sport & Marketing i Sverige. Nu blir det vår uppgift att hålla den positionen och även ta ny mark i Norden. Vår ambition är att fortsätta jobba med de stora evenemangen, med de stora varumärkena, på de stora arenorna.

Först med Led-reklam

ISP var först med att visa digital reklam på en svensk fotbollslandskamp (Danmark-Sverige i juni 2007) och har sedan dess  använt enbart LED-reklam på fotbollslandslagets bortamatcher och en hel del evenemang i övrigt.

Några problem med att fylla sin nya lediga tid tror inte Sven Ivarsson att han kommer att få.

- Jag kommer att ha mycket fritid, vilket känns lite overkligt men det kommer inte att bli några problem att fylla den, kan jag lova. Jag har mycket att ta igen med min familj, barn och barnbarn och mina vänner, fortsätter Sven.

ISP har framför allt ett stort uppdrag som tar tid just nu- Det är att sälja in bandy-VM i skiftet januari och februari med Vänersborg är värdstad. TV4 direktsänder fyra matcher och ISP har tecknat avtal med förbundet om rättigheterna till exponerad reklam i TV.

Fakta

Läs ett större reportage om Sven Ivarsson

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.