”Förödande för sponsorbranschen”

Ett utredningsförslag om slopad avdragsrätt för representation får ödesdigra konsekvenser, enligt Sponsrings & Eventföreningen. Företag kan då inte göra skatteavdrag på sina kundaktiviteter i samband med bland annat idrottsevenemang.

- Förslaget går i helt fel riktning, säger Niklas Birgetz, ny vd på Sponsrings & Eventföreningen.

Direkt in i hetluften

Som nytillträdd vd för branschorganisationen Sponsrings & Eventföreningen har Niklas Birgetz knappt hunnit göra sig hemmastad på kontoret.

Ändå kastas han direkt in i hetluften.

Anledningen är utredningsförslaget om slopad avdragsrätt för representation. Ett förslag som, om det går igenom, skulle slå hårt mot just sponsrings- och eventbranschen och all representation i samband med evenemang.

Förslag i fel riktning

- Vi tror stenhårt på upplevelsebaserad kommunikation, där alla sinnen stimuleras och där företag kan bjuda sina kunder på lunch eller middag i kombination med en aktivitet. Det här förslaget går i helt fel riktning, säger Niklas Birgetz.

Företagsskattekommittén, som genomfört utredningen på uppdrag av regeringen, har kommit fram till att en slopad avdragsrätt för representation skulle stärka de statliga finanserna. Avdragsrätten för mat är i dag 90 kronor och för aktivitet i kombination med måltid 180 kronor.

- De utgår ifrån att all representation bara görs på flotta lyxkrogar, och då kanske 90 kronor inte är så mycket pengar. Men det är en förlegad syn att så skulle vara fallet.  Representation sker året runt i rena vardagssituationer och behövs för att stärka kundrelationer, förklarar Niklas Birgetz, som under sina första veckor i sin nya roll kommer att driva just frågan om slopad avdragsrätt.

Förklara nyttan i remissvaret

- Remissvarstiden går ut den 2 april och vi på föreningen ska självklart lämna in en kommentar. Där kommer jag att förklara vilken nytta representation, inom bland annat idrotten, faktiskt har. Det här förslaget går tvärtemot hur verkligenheten ser ut. Istället för att rycka undan möjligheterna till avdrag, tycker jag snarare att de borde öka avdragsrätten, säger Niklas Birgetz som hoppas kunna påverka att förslaget inte träder i kraft den 1 januari 2013.

Niklas Birgetz har en bakgrund som jurist och ser fram emot att även få driva frågor kring mutor och bestickning.

Fram till i somras arbetade han som sponsorchef för Skandia, där han bland annat ansvarade för företagets CSR-projekt Idéer för Livet.

Viktigt att lagstiftningen hänger med

- Jag vill också stärka kopplingen mellan CSR, samhällsengagemang, event och sponsring. Föreningen har lyft frågan om CSR tidigare, men jag hoppas kunna driva på det ännu mer. Sedan har jag som ambition att öka vårt medlemsantal och skapa fler aktiviteter ute i hela landet.

Men först måste han lösa pucken med förslaget som innebär slopad avdragsrätt vid representation.

- Sponsrings- och eventbranschen är en viktig del av relationsmarknadsföring och har ökat stort de senaste åren. Därför är det jätteviktigt att lagstiftningen håller samma takt och hänger med i vår utveckling. 

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.