Hockeyligan förstärker marknadsarbetet

Svenska Hockeyligan satsar vidare på att utveckla och stärka Elitserien. En ny heltidsanställd domarchef har rekryterats och nu är det marknadsorganisationen som ska förstärkas.

-  Elitserien är attraktiv och för att tillvarata och utveckla vår marknadsposition behöver vi förstärka organisationen ytterligare, säger Peter Gudmundson, VD Svenska Hockeyligan.

Svenska Hockeyligans marknadsorganisation ska utökas med två personer - en ”Key Account Manager”, med ansvar för försäljning och utveckling av samarbetet med befintliga och nya samarbetspartners, samt en ”Reklamsäljare” med ansvar för försäljning på kampanjnivå.

- Vi ser fram emot att ta nästa steg i vårt kundrelaterade arbete för kunna möta våra samarbetspartners krav och tillvara det stora intresse som finns kring Elitserien.

I veckan anställdes Mikael Ahlström som domarchef. En 38-åring som de senaste elva åren arbetat hos rekryteringsföretaget Manpower där han bland annat coachat ledare och utvecklat personal. Sin ishockeykompetens har han fått genom 17 år som hockeyspelare och efter sin aktiva karriär genom att följa ishockeyn från läktaren med stort intresse.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

Det ideella engagemanget är ännu närvarande i svensk idrott. 
-Ja, i varje fall vad gäller orientering, utan alla frivilliga krafter vore den här tävlingen dödsdömd.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.