Företagsgolfen lockade rekordmånga lag

Att golfen samlar och entusiasmerar många människor bevisas vid Företagsgolfen, en institution sedan 1938. Små och stora företag från hela landet, med ett imponerande antal av drygt 1 300 lag deltog i den 72:a upplagan.

Årets upplaga av Företagsgolfen kan sammanfattas i ett ord - succé! Sverigefinalen avgjordes på Ullna GC utanför Stockholm den 1 september. I strålande sol, med bra spel och värdiga segrare! 2009 är ett rekordår. Drygt 1 300 lag, 2 600 spelare, har kämpat i den 72:a upplagan. Det betyder fullbokat alla tävlingsdagar. Antalet kvinnliga spelare har fördubblats.

Företagsgolfen har spelats på några av Sveriges bästa golfbanor. Barsebäck i Skåne, Hills utanför Göteborg och Arlandastad utanför Stockholm. Sverigefinalen avgjordes på Ullna utanför Stockholm den 1 september och slutspelet sker på Irlands fantastiska Druids Glen 9-11 oktober. Dit åker följande:

1) Lundabygdens Fastighetsbyrå 43 poäng, 
Emil Jönsson/Lars Jönsson, 2)  Bilskadecenter i Danderyd 39 p, 
Kai Auvinen/Henrik Edin, 3) Team Hald 34 p, Joakim Sjögren/Lars Natanaelsson. Bästa damlag 
Bryggans Fastighetsekonomi 33 p, Eva Holm/Mia Ståhl Samuelsson. För hela resultatlistan, se www.foretagsgolfen.com

Företagsgolfen startade redan 1938, då i Svenska Dagbladets regi och är landets äldsta företagstävling i golf. Överskottet skänks till välgörande ändamål och tävlingen arrangeras med Skandia och American Express som huvudsponsorer.

“Det har varit enormt roligt att bidra till att utveckla Företagsgolfen till en av Sveriges största företags- och lagtävlingar i golf. Att dessutom också bidragit till välgörande ändamål har ytterligare stärkt vår övertygelse om att Företagsgolfen med sin långa historik också har en positiv framtid”, säger Andreas Montelius, försäljnings&marknadsdirektör på American Express.

”Att tävlingen blev fulltecknad visar vilken succé den är och att behovet av bra arrangerade företagstävlingar fortfarande finns trots en tuff marknad. Det gör att Skandias erbjudande till befintliga kunder stärks och nu ser vi fram emot att nya affärsrelationer skapas”, säger Niklas Birgetz, sponsorchef på Skandia.

Övriga samarbetspartners till Företagsgolfen är Abacus, Anea, Audi, Cleveland, Haga Magasinet, Memira, Open Fairways, Irlands turistbyrå och Idrottens Affärer.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.