Nya bevis på SM-veckans succé

SM-veckan har fler vinnare än de som presterar på arenorna. Senast i Norrköping räknades 100 000 besökare in och på sista raden står det – 61 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning.
Tyska torget i Norrköping är fyllt av människor under SVT:s sändningar från tricking streetbasket. SVT-sporten noterade för övrigt mycket bra tittarsiffror under de åtta dagarna som SM-veckan pågick.

 

Lägg därtill 2 900 artiklar till ett annonsvärde av 83 miljoner kronor så är det inte konstigt att kommunerna runt om i Sveriges står i kö för att få arrangemanget.

SM-veckan är etablerad och både vinter- respektive sommarupplagan lockar många idrotter och besökare.

Norrköping föregångare

Formen för arrangemanaget utvecklas stadigt, men just i Norrköping hittade man tack vare östgötarna nya former och synergier som hänger med konceptet i fortsättningen.

Det bekräftar Per Bergljung, sponsrings- och evenemangsansvarig på Riksidrottsförbundet.

- Norrköping har utvecklat och förankrat en flexibel och effektiv evenemangsorganisation. För oss innebar det att SM-veckan som koncept kunde ta nya stora kliv för att även integrera folkfesten med alla idrottsarrangemang.

Bergljung anlitade HUI Research för att se den turistekonomiska effekten. Nu är det sällan som negativa siffror kommer fram, men just veckan i Norrköping hör till de absolut bästa någonsin.

En bidragande orsak var de 100 frivilliga volontärer och cirka 50 sommarjobbare som bidrog med sin arbetsinsats. Det underlättade bl A en god samordning mellan idrottsförbund, arrangör, föreningar, näringsliv, Upplev Norrköping och kommunen.

47 idrotter

- Allt gick oerhört smidigt. Mycket tack vare det engagemang som Norrköping ställde upp med dom här dagarna, säger Johan Bergerfalk, projektledare för SM-veckan.

Totalt noterades cirka 100 000 besökare. 47 idrotter var representerade och 660 medaljer delades ut. 

- Vårt mål var att skapa en folkfest med glädje och gemenskap, säger Stefan Papangelis, vd på Upplev Norrköping.

Politikerna kan också känna hur investeringarna i projektet bar frukt.

- Det skapas också många arbetstillfällen. Enligt undersökningen genererade SM-veckan 43 årsverken. Satsningen på evenemang och besöksnäring är en viktig tillväxtfaktor och vi kommer fortsätta satsa på detta, säger Kikki Liljeblad (S), kommunalråd.

Gjorde av med 975 kr/dag

HUI Research har under flera år undersökt evenemanget för att kartlägga besökarna och de turistekonomiska effekterna av SM-veckan. De intervjuade bestod av deltagare, medföljande och åskådare och genomfördes i form av personliga intervjuer på plats och telefonintervjuer med boende i Norrköpings kommun.

Överlag var deltagarna nöjda med värdskapet och upplevelsen. Konsumtionen hos besökarna uppgick till 975 kronor per person och fördelades i synnerhet till logi, restaurang och shopping.

Förutom den folkfest som blev syntes Norrköping på många ställen både i tidningar, radio sociala medier och inte minst tv.

- SM-veckan har synliggjort Norrköping från sin bästa sida i media. Enligt det resultat vi sett publicerades cirka 2 900 artiklar till ett annonsvärde av 83 miljoner kronor, säger Louise Flygt, kommunikationsdirektör.

Däremot – efter veckans avslutning lät de högsta ansvariga, Stefan Papangelis, efter tolv år i den kommunala koncernen, med rollen som VD på såväl Louis De Geer som Upplev Norrköping,och Johan Bergerfalk, efter elva år som evenemangsansvarig på Upplev Norrköping, meddela att de lämnar sina uppdrag för att jobba med ett eget bolag.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.