114 miljoner såg Super Bowl-finalen

Super Bowl hade i snitt 114.4 miljoner amerikanska TV-tittare, vilket är rekord för ett TV-program i USA, enligt marknadsundersökning institutet Nielsen.
Hjälten i New England Patriots, Tom Brady med sin son Benjamin, under segerparaden i Boston. Foto: Winslow Townson, AP Photo/TT

 

Att New England Patriots vann med 28-24 efter att högdramatisk final och lyckades stoppa Seattle Seahawks på mållinjen efter ett missat pass är historia. Men hur blev mediaresultatet? 

37 miljoner för 30 sekunder

Man börjar förstå att det finns företag som är beredda att betala 37 miljoner kronor (4.5 miljoner dollar) för en 30-sekunders reklamsnutt under Super Bowl. 

114.4 miljoner amerikanska TV-tittare innebär 2.2 miljoner fler än det tidigare rekordet från Super Bowl 2013. Antalet TV-tittare var som allra högst med 120.8 miljoner vid 21:45-22.00, östkusttid, då Patriots Quarterback Tom Brady började sin högdramatisk upphämtning efter att laget hamnade i ett underläge med 10 poäng. 

Matchen hade en TV-ranking om 45.5 vilket är de högsta siffrorna i Super Bowl sedan 1986 då Chicago Bears spelade mot New England Patriots. Även ”live streaming” av matchen hade ett snitt av 800 000 per minut och ett rekord av 1.3 miljoner samtidiga tittare, enligt Adobe Analytics.   

Konsten att behålla tittarna

Hur gick det för NBC att försöka behålla TV-tittarna över tio timmar för att kunna sälja så mycket reklam som möjligt? 

Det gick bra. Säsongspremiären av The Blacklist med James Spader snittade på 26.5 miljoner tittare. Det är det högsta antalet tittare av inspelade TV-serier sedan sista avsnittet av Friends (Vänner) 2004. Det ar bra med tanke pa The Blacklist började visas efter 22:30 östkusttid. 

Siffrorna till trots, vanlig fotboll blir mer och mer intressant för marknadsförare och är den sport som växer snabbast i USA. 

VM-finalen i fotboll där Tyskland slog Argentina med 1-0 efter extra tid och som kommenterades både på spanska och engelska hade 26.5 miljoner tittare i USA. 

Det är 10 miljoner tittare mer än medelsnittet per final match i de senaste National Basketball Association (NBA) och Major League Baseball’s (MLB’s) finalerna (World Series) som båda avgörs i bäst av sju matcher. 

Mats Lundberg

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Fotbollskanalen och TV4 Play. har försäkrat sig om TV-rättigheterna till Gothia Cup. Det är blir självklar succé. eftersom fotbollen från världens största ungdomsturnering ofta bjuder  på sevärda och tekniska matcher med entusiastiska spelare.

I år vill dock ödet att turneringen inleds samma dag , 14 juli, som EM-finalen spelas i Berlin

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.