Lars fixar årets idrottsfest

Här är mannen som fixar årets idrottsfest i Norrköping och att Norrköpings-borna kan se fyra elitmatcher till priset av en: Lars Löfgren, marknadschef på Hyresbostäder i Norrköping.
Fyra elitmatcher blir till ett och samma koncept under titeln "Hemmamatch" i Norrköping. Fotboll med IFK Norrköping, dubbla basketmatcher med Dolphins samt ishockey med Vita Hästen. Foto: Janerik Henriksson, TT

 

2-5 oktober spelar alla elitlagen i Norrköping hemmamatch: 

Torsdag 2 okt: Vita Hästen-Rögle (Hockeyallsvenskan).

Fredag 3 okt: Norrköping Dolphins-ecoÖrebro (Basketligan herrar)

Lördag 4 okt: Norrköpings Dolphins-Solna Vikings (Basketligan damer)

Söndag 5 okt: IFK Norrköping-IFK Göteborg (Allsvenskan). 

Inspiration från England

Tack vare samarbetet, som går under namnet ”Hemmamatch”, säljs 300 biljetter som ger inträde till alla fyra matcherna, till priset av en: 200 kronor. Överskottet går till ett nyinrättat stipendium i Norrköpings-idrotten: Årets ungdomsledare.

Mannen bakom idén är Lars Löfgren, marknadschef på Hyresbostäder i Norrköping. Det är Norrköpings kommunala bostadsbolag som är sponsor till IFK Norrköping, Norrköpings Dolphins och Vita Hästen. 

Inspirationen har han hämtat från England och hundkapplöpningskonceptet ”Game Day”, som Lars Löfgren haft förmånen att studera på nära håll under sin tid på Svenska Spel. Detta har parats med Lars Löfgrens passion för att knyta ihop klubbar, publik och sponsor i en unik händelse när sommar- och vinteridrotterna möts.

Paketering gav succé

– ”Game Day” paketerades och utformades som ett After Work-event under några timmar fredag eftermiddag. Den samlade fans, företag och arrangörerna av hundkapplöpningarna, som utöver hundkapplöpning erbjöd bland annat barnkalas, 50-årskalas och bröllopspaket. Det blev succé eftersom allt fanns på en plats och var enkelt att beställa och konsumera. Vid niotiden på kvällen var allt över och folk gick vidare på fester, middagar eller hem, berättar Lars Löfgren för Svensk Elitfotbolls nyhetsbrev.

Han har förhoppningar på ”Hemmamatch”, som är tänkt att bli en årligen återkommande idrottsfest om det stämmer med lagens spelprogram:

- Jag tror att ”Hemmamatch” kan leda till att Norrköpings-borna lyfter på ögonbrynen och får en känsla av att vi kan mer än vad vi tror i den här staden. 

Det sätter också fokus på idrotten och kan förhoppningsvis locka nya åskådare till arenorna, kanske till och med förstagångsbesökare som fortsätter att komma, säger Lars Löfgren och fortsätter:

- Samtidigt är det nu upp till bevis för klubbarna och leverera när folk väl tar sig tid och kommer…

Fokus på elitidrotten positiv

Mårten Jacobsson, marknadschef på IFK Norrköping, var den förste som Lars Löfgren ringde upp för att förankra idén med, efter att han fått med Norrköpings Tidningar med sportchefen Mats Willner i spetsen som partner i projektet.

– Vi tände direkt, berättar Mårten Jacobsson till Svensk Elitfotbolls nyhetsbrev och fortsätter:

– Allt som kan skapa ökat fokus på elitidrotten i Norrköping är positivt. Tvärtemot vad många kanske tror, försöker vi faktiskt samarbeta mellan elitlagen, bland annat undvika att lägga matcher när något av de andra lagen redan planerat in en match.

Möjlighet till nya supportrar

Mårten Jacobsson anser att det är extra roligt att idén innefattade supportrarna också. 

– Det är inte säkert att exempelvis alla Vita Hästens supportrar håller på IFK Norrköping, så konceptet ”Hemmamatch” blir en bra möjlighet att värva nya supportrar… 

- Om allt går som planerat kommer de andra lagens supportrar att stå på samma läktare som våra för att skapa en extra bra stämning. 

Nya sponsorsamarbeten

Stefan Nilsson är marknadschef i Norrköping Dolphins. Han säger till Idrottens Affärer:

- “Hemmamatch” är ett bra initiativ som gynnar alla inom idrotten i Norrköping: Klubbarna, fansen och sponsorerna. 

- Vi i Dolphins är extra glada att kunna bidra med två bra matcher under helgen, både herrar och damer. Vi tror och hoppas att det här är ett bra sätt att få fler att upptäcka basketen i Norrköping - både vad gäller elit och ungdom - och att det kan leda till nya sponsorsamarbeten.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.