Större, fler, större, fler, stö...

Bered er på siffror i mängd och utropstecken. Det kan inte bli annat när Vasaloppet ska beskrivas. De gör ju inte annat än slår rekord. 18 miljoner kronor var överskottet i fjol, nu beräknas det bli drygt 20 miljoner.
Som en ringlande svans. Åkarna på väg från Sälen till Mora på ett allt längre led. Foto: Nisse Schmidt

 

Det största Vasaloppet någonsin och det största av allt i arrangemangsväg i Sverige. Det konstaterande kan man göra i Vasaloppets Hus i Mora.

Över 20 miljoner kronor

I fjol genererade Vasaloppet ett överskottet  till idrotten om 18 miljoner kronor. 50 procent behåller ägarklubbarna (IFK Mora och Sälens IF), cirka 30 procent går till ersättning till de föreningar som bistår med funktionärer och cirka 20 procent är avgifter till Svenska skid- och cykelförbunden som i sin tur fördelas ut till deras idrottsföreningar.

Nu, efter ett rekordår och eftersom arrangörerna slapp exempelvis utgifter för snötillverkning, blir utdelningen ännu större. Dvs rekordstor.

Loppen lockade till 66 212 anmälningar (en ökning med fem procent jämfört med rekordåret 2012) varav 58 100 kom till start och 55 922 också nådde målet. Idel rekord det också.

"Ett av de allra bästa"

- Vinterveckan 2013 är det största arrangemanget vi någonsin gjort och att döma av reaktionerna vi fått så här långt, även ett av de allra bästa. Jag är otroligt imponerad av att se hur funktionärer, anställda och partners med sådan entusiasm levererar ett arrangemang av så hög kvalitet, säger Anders Selling om sin första vintervecka som vd för Vasaloppet.

Han fick en skaplig debut som vd i Vasaloppets Marknads AB. Det kunde helt enkelt inte går bättre.

- Det börjar snart bli tjatigt att prata om alla rekord, men det är så klart svårt att inte glädjas över engagemanget, menar Anders Selling.

Putsa på produkten

Men han säger också:

- Med hänsyn till bland annat kvaliteten på upplevelsen kan inte vinterveckan bli så mycket större.

Nu gäller det att putsa på produkten och utveckla i den mån det är möjligt:

- Fokus nu blir förutom att fortsätta förfina arrangemangen att öka kännedomen om sommarveckan. Med satsningen på CykelVasan hoppas vi kunna motivera ännu fler att hitta en rolig och passande träningsform. Vi blir över 20 000 deltagare i augusti och här ser vi stor potential att växa kommande år, säger Anders Selling.

Kolla här

  • Åtta lopp under tio dagar lockade 66.212 anmälda deltagare mot 63 142 (2012, 59 161 år 2011, 57 560 år 2010 och 48 184 år 2009.
  • 58 100 startade och endast 2 178 bröt. 55 922 tog sig i mål (inklusive StafettVasans fem sträckor), vilket gör att det var fjärde året i följd som över 50 000 åkare nådde målet i Mora.
  • Av de totalt 58 100 startande var 22 542 kvinnor, en andel på 39 procent. I söndagens Vasalopp var det rekordstort kvinnligt deltagande med nästan 2 000 anmälda damer, närmare bestämt 1 972, och en andel om 14,4 procent kvinnor.
  • Antal utländska deltagare var 7 085 (11 procent av samtliga deltagare) från 49 nationer.
  • Största nationer (efter Sverige) var Norge med 4,9 procent, Danmark 1,7 procent, Finland 1,1 procent, Tyskland 0,7 procent och Tjeckien 0,3 procent. 
  • Störst län är Stockholms län med 25,4 procent, Västra Götalands län 16,1 procent, Dalarnas län 10,2 procent samt Uppsala län 5,3 procent och Gävleborgs län 4,5 procent.

 

 

 

Fakta

– I snitt hade SVT:s Vasaloppssändning 1 873 000 TV-tittare under söndagens 89:e lopp. Som mest hade sändningen 2 289 000 tittare - en fjärdedel av Sveriges invånare!

– TjejVasan, som för andra året i rad direktsändes från start till mål, sågs av ca 500 000 TV-tittare.

– 2013 sänds Vasaloppet av 17 TV-bolag världen över: PCTV Mexico, MTV3 Finland, SVT Sverige, TV2 Norge, Czech TV Tjeckien, Band Sport Brasilien, Nova Sport Grekland, Nova Sport Cypern, Viasat Danmark, Viasat Sport Baltics Estland, Viasat Sport Baltics Lettland, Viasat Sport Baltics Litauen, SPTV Kroatien, Slovak Sports TV Slovakien, Sport+ Frankrike, ARD/ZDF News Tyskland and EBU News Europa.

– Vasaloppets hemsida vasaloppet.se hade under Vasaloppssöndagen den 3 mars 598 502 unika besökare (med totalt 8 592 418 sidvisningar).

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.