Mångmiljonärerna blir biljettförsäljare
Det är mycket pengar som representeras när hockeylegenderna Nicklas Lidström, Mats Sundin och Peter "Foppa" Forsberg sätter sig vid samma bord.
1998-2008 låg de tre bland NHL:s bäst avlönade.
Vilka lönesummor!
Nicklas Lidström var då uppe i 94 miljoner dollar som tvåa.
Mats Sundin var den fjärde bäst betalde med 74 miljoner dollar.
Peter Forsberg kom som åtta på 70 miljoner dollar.
Bara att multiplicera och ni inser dimensionerna.
Lägg därtill ytterligare inkomster av skilda slag.
Så de behöver inte göra ett handtag till i fortsättningen.
Nu får de varsin match
Nu satt de där när arrangörerna av hockey-VM blåste i trumpeten igen. De har fått klartecken från hockeyns tre mest eftertraktade affischnamnen och de har lovat att medverka till att skapa mer publik och feststämning på läktarna i Globen.
Fast vid träffen i Globen var de först avvaktande, men blev snart nog entusiastiska inför sina nya uppgifter till VM.
Organisationskommitténs nya koncept heter "My game" och innebär att före detta stjärntrion får var sin VM-match. 2 000 biljetter skall skänkas till ungdomar under 16 år för att de skall få uppleva VM-matcher på hemmais.
Ses då och då på Karlaplan
- Jag vill få ut så många biljetter som möjligt till "min" match Tjeckien-Norge, säger "Foppa" och ser sig också gärna som vinnare i triokampen mot "Lidas" och "Sudden". Så tävlingsinstinkten sitter kvar, även om han lämnat isen.
På frågan om när de alla var samlade senast i hockeysammanhang kunde han inte finna något svar.
- "Sudden" har jag väl stött på på Karlaplan någon gång på senare tid, men annars har det inte varit något på länge.
De bor där på Östermalm, som det anstår miljonärer.
Gemensamt mål igen
- Nu har vi ett gemensamt mål att försöka locka mer publik till VM än förra året. Vi vill ge tillbaka till ishockeyn det vi tidigare i karriären fått del av.
- Ett hedersuppdrag och en ära, menar Forsberg.
Vad deras uppdrag som ambassadörer kan ge svensk ishockey vid VM är svårt att bedöma. Deras biljettutdelning till i huvudsak respektive hemorters föreningar borde öka publikintresset och delvis fylla läktarna i Globen.
Enligt en lagd budget hoppas man kunna omsätta 130-140 miljoner, vilket är en fördubbling av fjolårets omsättning.
Krävs fullsatt Globen
Det kräver dock ett fullsatt Globen i alla de 34 matcherna eller ett snitt på 10.300 åskådare. En svår och tuff utmaning!
Det ekonomiska resultatet för de två VM-åren skall läggas ihop för Sverige och Finland. Men vardera landet får sina respektive intäkter och kostnader fram till semifinalerna. Därefter hade Finland fjolåret och Sverige detta år.
En djärv optimism mot bakgrund av fjolårets misslyckande publikt. Sänkta biljettpriser skall innebära en stor folkfest för ung och gammal och på lång sikt öka ishockeyintresset i Sverige.
Bengt Skagerström
Mest lästa just nu
Skytteholms idrottsplats, grannen som s a s blev kvar när Råsunds revs, ska nu bli en fullvärdig arena med större huvudplan, större läktare och här blir det totalt tre fullstora elvamannaplaner och en sjumannaplan. Solna stad satsar på anläggningen som blir hemmaplan för AIK:s damlag och Vasalunds herrlag och en fast plats för AIK:s akademi.Allt blir möjligttack vare en överenskommelse med företaget JM AB.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Champions League kommer tillbaka ! Vipalay Group har lyckats i förhandlingarna och kunde på onsdagen gå ut med nyheten. Från och med i höst sänds världens största klubblagsturnering åter i Viaplays kanaler. Och det blir fler matcher än någonsin, då nya avtalet sträcker sig till och med säsongen 2026/2027. kanaler. Och det blir fler matcher än någonsin, då nya avtalet sträcker sig till och med säsongen 2026/2027. Viaplays kanaler. Och det blir fler matcher än någonsin, då nya avtalet sträcker sig till och med säsongen 2026/2027.