Idrott enligt nya tidens önskan
- Stavhoppskarnevalen är ett nytt sätt att nå ut med friidrott till en bredare publik med mottot från det gamla ordspråket ”Om inte berget kommer till Mohammed får Mohammed komma till berget”, säger Anders Larsson, marknadschef vid Nordstan.
Använda sociala medier
Sociala media med hemsida och Facebook-grupp används som marknadsföringskanaler med syftet har varit att skapa en mötesplats för stavhoppare i olika åldrar med Göteborg som gemensam nämnare.
Det har resulterat i att man når långt utanför det egna distriktet och utgör ett etablerat forum inte bara i Sverige utan i hela Norden.
Från starten 2009 har arrangemanget byggts upp kring hemsidan där allting sker digitalt. De aktiva anmäler sig själva, det finns information kring tävlingen, korta artiklar om klubbverksamhet och hoppare.
Spekatakulärt
Under själva tävlingen sker resultatrapportering i realtid med över 1 000 träffar per dag. Totalt hade hemsidan över 2 000 unika träffar under hela tävlingsveckan och med engelska som språk hittades Stavhoppskarnevalen av internetanvändare i 32 länder, däribland stavhoppsnationer som USA, Brasilien, Japan och Australien.
En storbildsskärm pumpade ut friidrottsbilder och EM-information till de ca 100 000 göteborgare och tillresta som passerade genom affärscentret Nordstan varje dag.
Stavhopp inomhus är spektakulärt och Stavhoppskarnevalen ett skyltfönster inte bara för Inomhus-EM utan för hela friidrotten och chansen att visa upp tävlandet live, något som göteborgaren annars bara ser på TV vid stora mästerskap som VM, EM och Finnkampen.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.