Idrott enligt nya tidens önskan

Stavhoppskarnevalen i köpcentret Nordstan är ett event enligt nya tidens måtto att flytta evenemang dit åskådarna finns. För femte året i rad arrangerades galan som har blivit en folkfest.
Med en specialbyggd ramp där ansatsbanan placerade, med sedvanlig ställning och matta samt en stor resultattavla och speakers byggdes en friidrottsarena mitt inne i köpcentret.

 

- Stavhoppskarnevalen är ett nytt sätt att nå ut med friidrott till en bredare publik med mottot från det gamla ordspråket ”Om inte berget kommer till Mohammed får Mohammed komma till berget”, säger Anders Larsson, marknadschef vid Nordstan.

Använda sociala medier

Sociala media med hemsida och Facebook-grupp används som marknadsföringskanaler med syftet har varit att skapa en mötesplats för stavhoppare i olika åldrar med Göteborg som gemensam nämnare.

Det har resulterat i att man når långt utanför det egna distriktet och utgör ett etablerat forum inte bara i Sverige utan i hela Norden.

Från starten 2009 har arrangemanget byggts upp kring hemsidan där allting sker digitalt. De aktiva anmäler sig själva, det finns information kring tävlingen, korta artiklar om klubbverksamhet och hoppare.

Spekatakulärt

Under själva tävlingen sker resultatrapportering i realtid med över 1 000 träffar per dag. Totalt hade hemsidan över 2 000 unika träffar under hela tävlingsveckan och med engelska som språk hittades Stavhoppskarnevalen av internetanvändare i 32 länder, däribland stavhoppsnationer som USA, Brasilien, Japan och Australien.

En storbildsskärm pumpade ut friidrottsbilder och EM-information till de ca 100 000 göteborgare och tillresta som passerade genom affärscentret Nordstan varje dag.

Stavhopp inomhus är spektakulärt och Stavhoppskarnevalen ett skyltfönster inte bara för Inomhus-EM utan för hela friidrotten och chansen att visa upp tävlandet live, något som göteborgaren annars bara ser på TV vid stora mästerskap som VM, EM och Finnkampen.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.