Den lilla klubben med det stora målet
Tävlingen har 30 000 euro i prispengar och ligger veckan efter Nordea Tour-tävlingen på Kristianstads golfklubb i Åhus, även den med LETAS-status. Det innebär att båda tävlingarna ingår på LETAS som är en undertour till Europatouren.
Omsätter 9 miljoner
Det borgar för att startfältet blir av bästa klass, och med många nationaliteter. Jens Åberg, ordförande i Sölvesborgs GK, säger:
- Det är tio år sedan vi hade en damtävling på touren. Vi kände att det var dags att göra något igen för att öka intresset för damgolf i både Blekinge och Sverige. Det passar extra bra i år efter klubben fyller 25 år. Damtourtävlingen blir höjdpunkten på firandet.
Sölvesborgs GK har i dag 1 180 medlemmar och omsätter 9 miljoner kronor. Klubben har just genomfört en lyckad spelrättskonvertering, alltså gått från traditionellt medlemslån till spelrätter som medlemmarna kan sälja vidare.
Bara tio procent är sponsorintäkter
Det mesta av intäkterna i klubben kommer från medlemsavgifter. Cirka tio procent av intäkterna kommer från sponsorer.
Sponsorer spelar också en viktig del i satsningen på en ny damtourtävling. Ifö (badrumsprodukter) är en stor sponsor. Ifö kompletteras av ett antal lokala företag, var tre av dem gått ihop och stoppar in 100 000 kronor - och garanterar på så sätt tävlingen.
Louise Permelin, vd på SGT som administrerar och utvecklar Nordea Tour, säger:
- Det är mycket glädjande att vi får en ny damtourtävling med LETAS-status, och att den ligger i Blekinge. Sölvesborgs GK har ett gott rykte både som bana och klubb, och jag ser fram emot att få se några av Europas bästa damer göra upp om prissumman.
Louise Permelin, vd på SG, gläds över att Sölvesborgs GK vill arrangera en stortävling.
Mest lästa just nu
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.