Sportindustrin samlas i Stockholm

En vecka återstår till den femte upplagan av konferensen Sport&Pengar i Stockholm. Sportindustrin växer stadigt och begäret är stort hos många att hålla sig uppdaterad om händelser. Ett 20-tal olika ämnen står på schemat under två dagar.
Många är i behov av mer kunskap inom sportindustrin. Nu hålls en konferens i Stockholm och ett 20-tal ämnen ska diskuteras.


Två dagar är en nyhet, men skälet är att det finns så många ämnen där det krävs framåtblick och diskussioner att arrangörerna testar på ett större utbud, den 29-30 november.

TV-rättigheter alltid aktuella

På programmet står ämnen som idrottsjuridik, TV-rättigheter, sponsring, undersökningar, nya medier och paneldebatter med idrottsförbund, sponsorer, idrottsföreningar och arenaaktörer.

TV-rättigheter är alltid ett givet ämne. Rättighetshavarna stöter på varandra både här och i kampen om olika sporter och evenemang. Johan Kleberg (VD, CMore Sports), David Nilsson (MD - Business Concepts & Sponsorships Division, IEC in Sports), Jan Olsson (Förhandlingschef, SVT), och Erik Westberg (Sportchef, Viasat) vet vad det handlar om.

En gäst från England är Andy Rice som är Managing Director vid the Press Association Sport i London. Han ska berätta om ”London 2012: Going for Gold”, ett mycket lyckat koncept från sommarens höjdpunkt.

The Press Association är den världsledande leverantören i konsten att se kommersiella möjligheter och har erfarenhet från mer än 40 sporter.

Ideliga workshops

Sponsring omsatte 5,8 miljarder kronor under  förra året i Sverige varav sport står för 72 procent av investeringarna. Det här är ytterligare ett ämne av totalt ett 20-tal under de två dagarna.

Nytt för i år är att Sport&Pengar erbjuder sina deltagare att medverka i workshops för att få en variation i utbudet.

Bland deltagarna finns representanter för förbund, föreningar, sponsorer, TV-bolag, rättighetshavare, konsulter, kommuner, eventbyråer, agenter, advokater, arena ägare, agenter, journalister, mediebolag och leverantörer.

Prisutdelning

Dagen avslutas med prisutdelning av priserna Årets Agent, Årets Marknadsförare, Årets TV-bolag, Årets Sponsor och Årets Investor inom svensk idrott 2012. Juryn består av utvalda aktörer som i förväg har nominerat framstående personer, organisationer i branschen.

Här de nominerade: 

Årets Event 2012: Gothia Cup, Nordea Masters, Sanktan, Supermatchen och Vasaloppet.

Årets Sportsponsor 2012: Skoda, Swedbank, Scandic, Volkswagen och Vattenfall.

Årets TV-bolag 2012: Eurosport, Svenska Fans, Sveriges Television, TV4 Gruppen och Viasat.

Årets Kommun 2012: Gävle, Göteborg, Malmö, Solna och Uppsala.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.