Sportindustrin samlas i Stockholm
Två dagar är en nyhet, men skälet är att det finns så många ämnen där det krävs framåtblick och diskussioner att arrangörerna testar på ett större utbud, den 29-30 november.
TV-rättigheter alltid aktuella
På programmet står ämnen som idrottsjuridik, TV-rättigheter, sponsring, undersökningar, nya medier och paneldebatter med idrottsförbund, sponsorer, idrottsföreningar och arenaaktörer.
TV-rättigheter är alltid ett givet ämne. Rättighetshavarna stöter på varandra både här och i kampen om olika sporter och evenemang. Johan Kleberg (VD, CMore Sports), David Nilsson (MD - Business Concepts & Sponsorships Division, IEC in Sports), Jan Olsson (Förhandlingschef, SVT), och Erik Westberg (Sportchef, Viasat) vet vad det handlar om.
En gäst från England är Andy Rice som är Managing Director vid the Press Association Sport i London. Han ska berätta om ”London 2012: Going for Gold”, ett mycket lyckat koncept från sommarens höjdpunkt.
The Press Association är den världsledande leverantören i konsten att se kommersiella möjligheter och har erfarenhet från mer än 40 sporter.
Ideliga workshops
Sponsring omsatte 5,8 miljarder kronor under förra året i Sverige varav sport står för 72 procent av investeringarna. Det här är ytterligare ett ämne av totalt ett 20-tal under de två dagarna.
Nytt för i år är att Sport&Pengar erbjuder sina deltagare att medverka i workshops för att få en variation i utbudet.
Bland deltagarna finns representanter för förbund, föreningar, sponsorer, TV-bolag, rättighetshavare, konsulter, kommuner, eventbyråer, agenter, advokater, arena ägare, agenter, journalister, mediebolag och leverantörer.
Prisutdelning
Dagen avslutas med prisutdelning av priserna Årets Agent, Årets Marknadsförare, Årets TV-bolag, Årets Sponsor och Årets Investor inom svensk idrott 2012. Juryn består av utvalda aktörer som i förväg har nominerat framstående personer, organisationer i branschen.
Här de nominerade:
Årets Event 2012: Gothia Cup, Nordea Masters, Sanktan, Supermatchen och Vasaloppet.
Årets Sportsponsor 2012: Skoda, Swedbank, Scandic, Volkswagen och Vattenfall.
Årets TV-bolag 2012: Eurosport, Svenska Fans, Sveriges Television, TV4 Gruppen och Viasat.
Årets Kommun 2012: Gävle, Göteborg, Malmö, Solna och Uppsala.
Mest lästa just nu
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.