För 3,1 miljoner kommer hon till Båstad

Som sponsor inom idrotten har Hennes & Mauritz enbart framträtt inom ridsporten. Men nu tar H&M klivet in i tennisen och gör det möjligt för Swedish Open Women i Båstad att köpa in en av de mest sevärda spelarna, Serena Williams, för 3,1 miljoner kronor.
Nina Wennerström, tournament director för Sony Swedish Open i Båstad, berättar att Serena Williams blir det stora dragplåstret till turneringen i Båstad sommaren 2013. Till höger ses Jonas Björkman och Thomas Johansson från Stockholm Open. Foto: Anders Wiklund, Scanpix

 

Nyheterna presenterades vid en presskonferens i Kungliga tennishallen i Stockholm på torsdagen och många höjde på ögonbrynen. H&M skriver ett tre-årsavtal som gäller båda sommartävlingarna i Båstad och Stockholm Open de kommande tre åren.

En ren chansning

H&M:s inträde och Serena Williams var nästan mer än vad de ansvariga bakom Båstadstävlingen vågade hoppas.  

- Vi åkte till New York och chansade. Vi tyckte att vi ändå kunde fråga om Serena Williams ville komma, berättar tävlingsgeneralen Nina Wennerström.

Omgående fick hon, Thomas Wallén och Christer Hult klart för sig att 31-åriga Williams kunde tänka sig att delta.

Ville komma till Båstad

- Det passade bra i hennes schema, hon har tidigare besökt Båstad och ville gärna komma tillbaka

Under en månad pågick förhandingarna och slutligen sa hon ja när budet var uppe på 3,1 miljoner kronor

- Hon spelar ju normalt inte i den här kategorin av tävlingar. Nu är vi oerhört stolta, vi får en megastjärna, säger Christer Hult.

Hon har vunnit 15 Grand Slam och är just nu rankad trea i världen. Serena Williams  och Maria Sjarapova räknas som damtennis största stjärnor.

- Vi var inte nöjda med årets turnering och något drastiskt behövde hända, säger Wennerström.

H&M utökar sponsringen

Med vädret som motståndare i somras och utan svenska framgångar kom inte heller åskådare i tillräcklig mängd somras.

Men en satsning kunde bara ske under förutsättningen att en ny framträdande sponsor  tillkom. Och där hittade staben rätt.

- Vi vill jobba med de största varumärkena och det betyder oerhört mycket att få med H&M, säger Christer Hult.

Petra Leijon of Burén, sponsoransvarig H&M, bekräftade att en delvis ny strategi gäller.

- Ridsport har gett oss bra erfarenhet och vi vill att sponsringen ska växa. Då passar damtennis utmärkt.

H&M omsatte i fjol 129 miljarder kronor och gjorde en nettovinst på 15,8 miljarder kronor. Enligt Dagens Industri omsätter de tre tävlingarna drygt 80  miljoner kronor, varav Stockholm Open står för 31,5 Mkr. 

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.