Publiksuccé vid ispremiären

I Skellefteå är hockeylaget allas angelägenhet. Inte minst bevisas det vid den årliga ispremiären och spelarpresentationen som blir till en storslagen show. Semestertider och OS spelar ingen roll. 5 200 personer kom till hallen vid årets event.
Under publikdagen i Skellfteå Kraft Arena skriver spelarna autografer och åker skridsko med alla som vill. Foto: Anna Hägglund

 

- Det är fantastiskt och i synnerhet som vi inte gör det så märkvärdigt. Men folk kommer, det är som om ispremiären är lika stor som, ja, säg midsommarafton, berättar ordförande Pär Nordlund glatt.

Alltid lika imponerande

Han flyttade hem från Stockholm för 15 år sedan och vänjer sig aldrig vid tillströmningen utan blir lika imponerad varje gång.

Första så kallade organiserade isträningen skedde inför säsongen 1997/98. Klubben hade då hamnat i ekonomiska svårigheter och var nära konkurs, men genomförde en lyckad rekonstruktion och som en del av omstarten kom initiativet med öppet hus i ishallen.

Skellefteå AIK finns i medvetandet hos alla i kommun. Här bor 71 580 personer och det pratas hockey året om. Så har det varit sedan 1943 när en sektion startades i allmänna idrottsklubben. 1985 blev hockeyn fristående och sedan återkomsten till elitserien har verksamheten stärkts i alla avseenden.

I dag har kansliet 19 anställda, det finns 400 spelare inklusive alla ungdomar och omsättningen under säsongen 2011/2012 i koncernen Skellefteå AIK Hockey, inkluderat Skellefteå AIK Hockey och Rinkside Skellefteå AB, blev 110,7 miljoner (101,5 året innan).

Lika många varje gång

Faktum är att inget annat lag i hockey-Sverige lockar så mycket folk till sin ispremiär och så har det alltid varit.

Traditionen är stark och människor reserverar den här dagen för ett besök i Skellefteå Kraft Arena. Det spelar ingen roll att det ännu är semester för många och att OS pågår med full intensitet.

- Här i Skellefteå spelade Sunnanås fotbollsdamer just den här kvällen. Jag tycker synd om dom, det kom visst ett 200-300 på deras match, inflikar Nordlund.

Öppet hus lockar

Vad är det då som sker i hallen?

- Vi annonserar om att det är öppet hus, hyr in ett band för musiken, har en speaker och så blir det spelarpresentationer och autografskrivning.

Spelarna åker dessutom skridsko med alla som vill, vuxna som yngre.

Inte heller någon ny stjärna

Pär Nordlund påtalar:

- Man ska också ta i beaktande att i år var det inte så spektakulärt på spelarsidan. Jag menar, inga nya stora spelarförvärv som lockade extra.

När de största stjärnorna,  Pierre-Edouard Bellemare och Bud Holloway, säkrades och truppen bedömdes som stark vill ledningen ge yngre spelare chansen. Ungdomsverksamheten är både stor och framgångsrik. Ideligen kommer det fram nya talanger.

Stjärnan överraskad

Bud Holloway  gjorde sin första ispremiär eftersom han i fjol kom till Skellefteå något senare.

- Häftigt att en träning lockar nästan 6000.

I synnerhet som snittet i elitserien ligger på cirka 5 000.

Thomas Ejderhov

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Fotbollskanalen och TV4 Play. har försäkrat sig om TV-rättigheterna till Gothia Cup. Det är blir självklar succé. eftersom fotbollen från världens största ungdomsturnering ofta bjuder  på sevärda och tekniska matcher med entusiastiska spelare.

I år vill dock ödet att turneringen inleds samma dag , 14 juli, som EM-finalen spelas i Berlin

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.