2,2 miljoner i bara startintäkter

En jättelik regatta mitt i Stockholm. Alla 225 båtar i ÅF Offshore Race, dvs Gotland Runt, startar för första gången inne på strömmen. Bara i startavgifter tar arrangerande KSSS in över 2,2 miljoner kronor.
En alltid lika förförisk bild. Vår vackra huvudstad, nu förstärkt med en massa segelbåtar.


Totalt är det 225 båtar som ställer upp i årets tävling. Startavgiften är 4 900 kr för de mindre båtarna upp till 12 800 kr för båtarna över 55 fot.

Fyra gånger så hög omsättning

Pengar som inte avskräcker. På arbetsplatser och i gäng mobiliserar man för att kunna delta och allt flera båtar kommer till start.

Vad gäller omsättningen för arrangemanget vill Theres Ahlström, klubbdirektör i KSSS, inte avslöja några siffror utan nöjer sig med att hävda att evenemanget omsätter fyra gånger mer nu än för ett par år sedan. Dvs åtskilliga miljoner.

- Men alla pengar vi får in återinvesterar vi i tävlingen för att fortsätta utveckla eventet, säger Therese Ahlström.

Tack vare ÅF:s inträde

Förändringen kom med ÅF:s inträde som huvudsponsor. Budskapet var tydligt – segling måste bli angeläget för fler, locka fler, entusiasmera fler.

- Jo, den visionen om att ha starten inne i Stockholm framkom i samarbetet med ÅF och Stockholm Stad.

- Vi provade förra året med att starta två klasser och totalt 25 båtar ifrån Stockholm ström. Det gick så bra och var så pass uppskattat av både publik och tävlande att vi i år startar alla båtarna, säger Therese Ahlström.

Gynnar fortsatt sponsring

Mats Olsson, pressansvarig på Kungliga Svenska Segelssällskapet(KSSS), fyller i:

- Det är ett bra tillfälle för oss och för båtsporten att visa upp sig och om folket inte kan ta sig ut till oss på havet så får havskappsseglingen ta sig till folket.

Som event växer också ÅF Offshore Race och drar därmed sig större intresse.

- Vi ser vi stora möjligheter att knyta nya sponsorer till oss när vi utvecklar konceptet, menar Therese Ahlström.

Stort festområde

Evenemanget startar redan på torsdagen då prins Carl Phillip inviger tävlingarna på festivalområdet, Race Village, på Skeppsholmen. Förutom möjligheten att uppsöka restaurangtälten i Race Village kan besökarna titta närmare på båtarna och dessutom uppträder ett stort antal artister.

- Stockholm stad har också varit mycket hjälpsamma och lagt flytbryggor så att besökarna kan gå ut och titta på båtarna som ligger förtöjda där. Frågar man snällt så kan man kanske även få gå ombord på båten, båtägarna är ju oftast väldigt stolta över sina båtar, säger Mats Olsson.

Något som inte förändrats är målgången för tävlingen som även fortsättningsvis är i Sandhamn. Onsdag den 4 juli korsar båtarna mållinjen.

Christian Christensen

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Fotbollskanalen och TV4 Play. har försäkrat sig om TV-rättigheterna till Gothia Cup. Det är blir självklar succé. eftersom fotbollen från världens största ungdomsturnering ofta bjuder  på sevärda och tekniska matcher med entusiastiska spelare.

I år vill dock ödet att turneringen inleds samma dag , 14 juli, som EM-finalen spelas i Berlin

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.