Elitserien lockar mera än någonsin

6 393 personer per match och totalt 2,1 miljoner åskådare – Elitserien i ishockey är en succé. Folk lockas som aldrig förr och klubbarna höjer sina intäker avsevärt. Som hockey på fredagar, det älskar man i Småland.

För sjätte säsongen i rad har över 2 miljoner besökare velat se Elitseriehockey under de 330 matcherna som totalt lockade 2 109 790 besökare.

Test med ovanliga speldagar

Den här säsongen har Elitserien genomfört ett test med "ovanliga" speldagar och utifrån de rådata som finns har den "nya" speldagen fredag varit mest populär. 

Exakt vilka publiksiffror som klubbarna väljer att redovisa har med statistikteori att göra, men Hockeyligan har valt att räkna om de utematcher som spelas till fullsatta "ordinarie" arenor i stället. Detta ger ett mer rättvisande värde när olika säsonger jämförs.

- Det är fantastiskt att vi har lyckats öka siffrorna även den här säsongen. Klubbarna har lagt ner mängder med tid, kraft och möda på att både behålla publiken och locka nya besökare till arenorna, säger Jörgen Lindgren som är VD på Svenska Hockeyligan.

Utematchen mest attraktiv

2 109 790 besökare under de 330 matcher innebär en ökning med 76 980 jämfört med vintern innan och det motsvarar en ökning på imponerande 3,9 procent.

Den största publiksiffran är 18 884 och kommer just från en uterink, Jubileumsmatchen mellan HV71 och Linköping den 10 december 2011.

Publiksnittet totalt är 6 393 personer per match, men kompenserat för utematchen motsvarar detta 6 357 personer.  En ökning på 3,4 procent från i fjol och en utradering av det gamla rekordet om 6 344 från 2007/08.

Smålänningarna hockeytokiga

Elitseriens mest publikdragande lag är Frölunda med ett snitt på 10 482 besökare per match i Scandinavium. 1 104 fler per match!

Men klubbar som HV71, Djurgården, Linköping, Brynäs och Skellefteå noterar också plussiffror.

Däremot tappar AIK, Färjestad, Luleå, Modo och Timrå medan Växjö som nykomling inte har några siffror att jämföra med.

Frölunda har alltså högsta snittet medan HV71 visar högsta beläggningsprocenten av alla klubbar. Imponerande 97,1 procent gäller i Kinnarps Arena - snittet om 6 799 personer ska betraktas mot maximala 7000.

Några mil i sydostliga riktning gillar man också hockey. Nykomlingen Växjö kan redovisa ett snitt på 95,7 procent.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.