Stor förväntan inför Nordea Masters

När miljardären Björn Örås klev in i Masters och när Nordea nu både förlängde och förstorade sponsorskapet skapades en stor förväntan. Bra väder ska locka runt 50 000 personer och för första gången ge ett skapligt överskott.

Bro Ho för andra gången för Nordea Masters, det är vad som gäller. Bättre förutsättningar kan knappast råda. Alla och envar intygar att banan har en förträfflig layout och kondition.

Vädret alltid en oro

Det är det där med vädret… Regn vore förödande mot både publiktillströmningen och spelarnas prestationer.

Amerikananerna Bubba Watson och Dustin Johnson (på bilden tillsammans med vd:n Fredrik Hellqvist) är favoriter tillsammans med Robert Karlsson och Henrik Stenson.

Förhoppningarna är att 50 000 personer ska söka sig till Bro Hofs förnämliga golfanläggning. Kvalvarv gäller i dag och i morgon, sedan slutronderna lördag-söndag.

2,5 miljon till segraren

15 miljoner kronor finns i prispotten. 2,5 miljoner kronor tar segraren med sig hem.

Titelsponsorn Nordea har gått in ännu hårdare i tävlingen. Nu är insatsen höjd med 5 miljoner kronor årligen och det betyder totalt 27 miljoner varje år. Samtidigt har Nordea förlängt sponsoravtalet till och med 2013.

Björn Örås och vd Fredrik Hellqvist har en prognos om att tävlingen ska omsätta 60 miljoner (55 miljoner blev fjolårets resultat) kronor, där sponsringen står för 50 miljoner, resten kommer från entréer och försäljning av olika slag under tävlingsdagarna.

"Bästa startfältet"

Det är alltså en marginell ökning, men här påvisas ändå en utveckling. De där 50 000 kronorna som återstod på sista raden från i fjol har i alla fall en psykologisk betydelse.

Björn Örås och bolaget bakom Nordea Masters övertog till 80 procent det ägande som tidigare hörde till Svenska Golfförbundet för cirka 18 månader sedan. 

- Jag har jobbat med den här tävlingen i fem år och det här tycker jag är det bästa startfältet vi har haft, säger Nordea Masters vd Fredrik Hellkvist till Svensk Golf.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.