SM-veckan ett lyckat affärsprojekt

När SVT ville utveckla konceptet Vinterstudion föddes SM-veckan. I Malmö, 13-18 juli, är det dags igen. Elva sommaridrotter deltar får större uppmärksamhet än vad de tidigare har drömt om. Allra störst vinnare är arrangörskommunen.

Enskilda SM blir ofta en lokal företeelse och bara i vissa fall större än så. Men när många SM-guld samtidigt står på spel i de mest skiftande idrotterna blir det en större fokusering. Inte minst eftersom SVT är på plats och sänder i åtskilliga timmar.

SVT ser ett bra programutbud, kan mobilisera teknik och personal, och tittarna får ett massivt block av skilda aktiviteter. SM-veckan har kommit för att stanna.

Han kom med idén

Squashförbundets ordförande, Ulf Karlsson, kom på idén att samla många små och medelstora sporters SM för att öka uppmärksamheten.

- Tanken var att höja tävlingens status, få med tv och skapa ett slags mini-OS.

Syftet är att under en veckas tid genomföra så många svenska mästerskap bland riksidrottsförbundets 70 idrotter som möjligt. Malmö blir för andra året i rad platsen för SM-veckans sommarupplaga. Efter nyår blir det en vinterversion i Sundsvall.

Genial idé som gynnar många

RF och SVT samverkar om projektet och som tredje part förstärker arrangörskommunen.

- En genial idé som gynnar alla parter, sammanfattade Malmö Stads evenemangschef P-O Bergqvist fjolårets vecka.

- Jag måste säga att SVT gör en riktigt bra presentation. De visar upp staden Malmö på ett fint sätt. På så sätt blir folk uppmärksammade om alla möjligheter som finns på sommaren med Malmö. SVT ska ha credit för det.

Veckans betydelse för turist- och besöksnäringen är bevisad.

- Vilken annan stad får tolv timmars direktsändning under en helg enbart i SVT. 

2,1 miljoner från Malmö kommun

I Malmö gick 2,1 miljoner kronor från kommunstyrelsen direkt till arrangemanget. 

- SM-veckan är värd betydligt mer än de fysiska pengar som vi satsat, anslog P-O Bergqvist.

2-3 000, tävlande som anhöriga, ser till att hotellen är fullbokade och restaurangerna välbesökta.

Annonsvärde på 80,9 miljoner

Lilla Torg invaderades av uppemot 20 000 personer dagligen och ingen i Malmö kunde helt enkelt undgå SM-vecka.

Samma goda erfarenheter finns i Sundsvall. I en undersökning konstaterades 2,3 miljoner tittare, 497 artiklar och över 10 000 åskådare. Analysföretaget Infopac beräknade annonsvärdet på evenemanget till 80,9 miljoner kronor.

Ansvariga inom Sundsvalls kommun log belåtet vid fakta som en omsättning på 6 miljoner kronor, fördelat på cirka 12 000 besökare och 600 idrottare. Sveriges Television sände 8,25 timmar och totalt tittade 2,3 miljoner på SM-tävlingar.

Fakta

Vid SM-veckan i Malmö i sommar ingår följande idrotter:
Casting, Cykel, Dragkamp, Frisbeesport, Golf, Kanot (Kanotpolo), Klättring, Skyttesport (Pistolskytte), Rodd, Rugby, Segling, Simning, Squash och Ridsport (Voltige).

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.