Vasaloppet toppar Eventbarometern
Nytt för året är att mäta även vinteridrottsevenemang och föga överraskande toppar Vasaloppet både den lista och totalt. Arrangemanget bara växer och med sin tradition och storlek berörs alla åldrar och kategorier av både deltagare och intresserade. Därav genomslaget i alla media. Vasaloppet omnämndes i 2044 artiklar, vilket gör det till årets mest omskrivna och klar vinnare i kategorin Vinteridrottsevenemang.
I motsatt riktning går DN Galan som tidigare har toppat motsvarande undersökningar. På sommarlistan toppar nu Elitloppet före Swedish Open och på tredje plats följer DN Galan.
Hultsfredsfestivalen försvarar förra årets placering som mest omskrivna Musikevenemang. I kategorin Stads/kulturfestivalen toppar Stockholm Pride listan.
- De som lyckas bäst är de som får publicitet månaderna före evenemanget. Genom att piska upp förväntningarna kring vilka stjärnor eller artister som kommer att medverka, tänjs perioden för publiciteten ut och därmed ökar publicitetens omfattning, säger Henrik Zettergren, senioranalytiker på Infopaq som tillsammans med Sponsrings & Eventföreningen har tagit fram Eventbarometern.
- Såväl stora som små evenemang kan vara enormt effektiva när det gäller att skapa publicitet och det är ett starkt argument för event marketing som kanal, säger Maria Guggenberger, VD på Sponsrings & Eventföreningen.
Mest lästa just nu
AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.
Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.