Vasaloppet toppar Eventbarometern

Eventbarometern är topplistan över vilka evenemang som fått mest utrymme på mediernas nyhetssajter. Nu framkommer att Vasaloppet är Sveriges mest omskrivna evenemang alla kategorier. Å andra sidan backar DN Galan.

Nytt för året är att mäta även vinteridrottsevenemang och föga överraskande toppar Vasaloppet både den lista och totalt. Arrangemanget bara växer och med sin tradition och storlek berörs alla åldrar och kategorier av både deltagare och intresserade. Därav genomslaget i alla media. Vasaloppet omnämndes i 2044 artiklar, vilket gör det till årets mest omskrivna och klar vinnare i kategorin Vinteridrottsevenemang.

I motsatt riktning går DN Galan som tidigare har toppat motsvarande undersökningar. På sommarlistan toppar nu Elitloppet före Swedish Open och på tredje plats följer DN Galan.

Hultsfredsfestivalen försvarar förra årets placering som mest omskrivna Musikevenemang. I kategorin Stads/kulturfestivalen toppar Stockholm Pride listan.

- De som lyckas bäst är de som får publicitet månaderna före evenemanget. Genom att piska upp förväntningarna kring vilka stjärnor eller artister som kommer att medverka, tänjs perioden för publiciteten ut och därmed ökar publicitetens omfattning, säger Henrik Zettergren, senioranalytiker på Infopaq som tillsammans med Sponsrings & Eventföreningen  har tagit fram Eventbarometern.

- Såväl stora som små evenemang kan vara enormt effektiva när det gäller att skapa publicitet och det är ett starkt argument för event marketing som kanal, säger Maria Guggenberger, VD på Sponsrings & Eventföreningen.




 

Fakta

Här är årets Eventbarometer

Vinteridrottsevenemang
1. Vasaloppet (2044)
2. (If) Stockholm Open (1508)
3. LG Hockey Games (639)
4. Stockholm Horse Show (631)
5. Lidingöloppet (386)
6. Slottssprinten (183)
7. GE Galan (101)
8. Novemberkåsan (86)

Sommaridrottsevenemang
1. Elitloppet (1968)
2. (Catella) Swedish Open (1472)
3. Finnkampen (1145)
4. DN Galan (1002)
5. Gothia Cup (974)
6. SAS (Scandinavian) Masters (961)
7. O-ringen (917)
8. Stockholm Marathon (537)
9. Falsterbo Horse Show (519)
10. Midnattsloppet (423)
11. (Eurocard) Gotland Runt (342)
12. Vätternrundan (288)
13. Vansbrosimningen (277)

Musikevenemang
1. Hultsfredsfestivalen (1932)
2. Peace & Love (1663)
3. Arvikafestivalen (1210)
4. Sweden Rock Festival (668)
5. Where the action is (640)
6. Way out West (487)
7. Stockholm Jazz Festival (478)
8. Svenska dansbandsveckan (274)
9. Uppsala Reggaefestival (209)
10. Östersjöfestivalen (185)
11. Emmabodafestivalen (155)

Stads- och kulturfestivaler
1. Stockholm Pride (882)
2. Malmöfestivalen (720)
3. Storsjöyran (568)
4. Piteå dansar och ler (301)
5. Gatufesten i Sundsvall (277)
6. Göteborgs kulturkalas (265)
7. Stockholm kulturfestival (200)
8. Helsingborgsfestivalen (159)

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

Det ideella engagemanget är ännu närvarande i svensk idrott. 
-Ja, i varje fall vad gäller orientering, utan alla frivilliga krafter vore den här tävlingen dödsdömd.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.