O-Ringen gav 64 miljoner kronor

O-Ringen, orienteringens stora massmönstring under sommaren, bidrar starkt till att höja den turistekonomiska omsättningen där tävlingen drar fram. I somras var det 15 600 deltagare i Småland, med Eksjö som bas, och det bidrog till att höja turistomsättningen med 64 miljoner kronor i regionen.

Det visar en marknadsundersökning som gjorts av Rubin Research & Consulting AB på uppdrag av O-Ringen och Eksjö kommun. Till summan 64 miljoner kronor ska också adderas omsättningen i arrangemanget O-Ringen, vilket är cirka 28 miljoner kronor, så motsvarar omsättningen cirka 92 miljoner kronor.

Eksjö kommun fattade för tre år sedan beslut om att stödja O-Ringen-arrangemanget på olika sätt till ett totalt värde av 2,5 miljoner kronor.

Nöjda Eksjö-bor

- En av våra viktigaste argument för det var att vi ville sätta Eksjö på kartan. Det tycker jag att vi lyckats med. Med facit i hand kan vi konstatera att effekten av O-Ringen, kontra att vi satsat på en annonskampanj för 2,5 miljoner kronor, är avsevärt större, säger Lennart Bogren (C), kommunalråd i Eksjö.

- Det är sällan man kan göra sig till tolk för alla kommuninvånare i rollen som politiker, men i det här fallet tror jag att jag kan göra det. Alla i Eksjö har uppskattat arrangemanget mycket och jag har inte hört något negativt. Stort tack till alla de 1600 funktionärer som ideellt jobbat med O-Ringen, fortsätter kommunalrådet.

Marknadsundersökningen har inte bara handlat om ekonomi, utan också om hur deltagarna uppfattade O-Ringen på olika områden. Det som framförallt sticker ut i den undersökningen är att punkten arrangemang och organisation får betyget 4,4 på en femgradig skala, vilket är klart högre än de senaste årens O-Ringenarrangemang.

- Det är en viktig signal i vårt arbete att bygga varumärket O-Ringen, säger O-Ringenchefen Tom Hollowell.

Föreningarna deltar på 4 miljoner

- Betyget för O-Ringen ligger nära nog på samtliga punkter över genomsnittet eller i höjd med genomsnittet på andra stora evenemang i Sverige, konstaterar Hollowell vidare.

De 21 lokala föreningarna i Småland, som gemensamt svarade för arrangemanget, går heller inte lottlösa.

- Våra 1600 funktionärer har tillsammans utfört cirka 12.000 dagsverken ideellt, säger Göran Nilsson, generalsekreterare för O-Ringen Småland 2009.

- Vår målsättning har varit att föreningarna ska få betalt med cirka 320 kronor per utfört dagsverke, och även om inte slutresultatet är helt klart, pekar det mot att vi når det målet.

Det innebär ett överskott i arrangemanget på cirka 4 miljoner kronor att fördela på föreningarna.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.