Miljon-succé för bandyklubbarna

Landets främsta bandyklubbar tjänade tillsammans flera miljoner på annandagens traditioner och klassiska matcher, där det många i fall handlade om derbyn. 3 985 åskådare snittade Elitserien med 6 126 på Zingensdamm som bästa siffra.

För tredje året i rad ökade annandagspubliken i Elitserien. Totalt samlade matcherna 27 896 åskådare och det innebar ett snitt på 3985. Det ska jämföras med 3 433 i fjol och 3 304 året innan i dåvarande allsvenskan.

Mest publik och mest pengar tjänade Hammarby som tog emot Sirius på Zinkensdamm inför 6 126 personer. Med alla matcher, och nära 4 000 på varje arena, med ökad merförsäljning och dessutom ett antal publikmatcher i näst högsta serien, allsvenskan, blev det totalt en mångmiljonsuccé för bandyn på annandagen.

Statistiken visar att åskådarna har återvänt till bandyarenorna, vare sig det är spel utomhus eller inomhus. Årets publiksnitt i Elitserien ligger på 1 504 åskådare efter 13 omgångar. Att jämföra med ifjol då snittpubliken efter halva serien var 1 448.

Överraskningslaget Sirius har nästan dubblat publiken på sina hemmamatcher. Laget har ett snitt på 1 202 åskådare jämfört med 605 åskådare vid samma tid förra året.

- Det är jättepositivt och otroligt roligt. Det finns en stor bandytradition och ett sug efter bandy i Uppsala och intresset har verkligen vaknat nu, säger Siriustränaren Mats Söderman till svenskbandy.se.

Sirius två senaste hemmamatcher har lockat storpublik, mot Sandviken kom 2 235 åskådare och 1 923 personer såg tisdagens match mot Gripen Trollhättan på Studenternas IP.
- Det är bra stämning på läktaren och då är det lättare att locka tillbaka åskådarna, säger Mats Söderman.

Hammarby lockar mest publik av Elitserielagen, snittet på Zinkensdamms IP ligger på 2993 åskådare. Västerås är tvåa i publikligan med ett snitt på 2270 åskådare per hemmamatch. Trea är Bollnäs på 1867 åskådare.

Säsongen 2006/07 låg publiksnittet i bandyns högsta division på 1198. 2007/08 ökade publiken med nästan 13 procent till 1350 åskådare i snitt.

Annandagens premiärsändning i Svt mellan Bollnäs och Edsbyn sågs av 210 000 tittare. Det är en fantastisk siffra för bandyn då fjolårets tittarsnitt i grundserien låg på 65 000. SVT:s bandysatsning fortsätter med matchen Västerås - Broberg/Söderhamn på söndag.
 

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.