Spektakulär hockey på Ullevi

Publikrekordet för svensk hockey är 23 192 åskådare från Ullevi 8 november 1962 i en match mellan Frölunda och Djurgården. Grindarna stormades av flera tusen åskådare som inte kom in. Nästa säsong ska det bli ett nytt rekord, har Frölunda och Färjestad enats om.

Ishockey under bar himmel, det sker egentligen aldrig i elitsammanhang. Bara någon gång ibland och då blir det rusning. Vid den där matchen i Göteborg 1962 fick 10 000 personer med biljett gå hem därför att det var allmänt kaos. Frölunda vann matchen med 3-2 och åsamkade Djurgårdens första nederlaget på fyra år.

En annan spektakulär utomhusmatch var den mellan Buffalo och Pittsburgh den 1 januari i år. 71 217 åskådare kom till Ralph Wilson Stadium i Buffalo.

Mot världsrekordet

Premiären av VM 2010 i Tyskland ska bli spektakulär, är det planerat. Den maffiga arenan i Gelsenkirchen ska utnyttjas med målet att skapa ett världsrekord för ishockey. Det nu gällande rekordet kommer från en universitetsmatch i Lansing, Michigan 2001 då 74 554 åskådare trängdes.

Mellan jul och nyår alternativt första veckan i februari 2010 ska det svenska publikrekordet överträffas.

- Vi har fått klartecken och gör detta för att manifestera hockeyn. Nu är alla parter intresserade, säger Frölundas klubbdirektör Mats Ahdrian.

- Jätteroligt! En unik händelse som vi gärna vill vara med om, säger Färjestads sportchef Thomas Rundqvist.

50 000 på Ullevi

Rinken byggs framför huvudläktaren (den östra) och här finns sittplatser för 15 000 åskådare. På kortsidorna monteras portabla läktare om totalt 8 000 platser och på den andra långsidan kompletterar ytterliga en mobil läktare för 11 000 åskådare.

- Målsättningen är att vi ska ta in 30 000 åskådare. De ska ha så bra platser nära rinken att det blir en fin hockeyupplevelse, säger Ullevichefen Anders Albertsson.

Det finns också ett förslag om att göra tidernas event och öppna Ullevis samtliga läktare vilket skulle ge plats för runt 50 000 åskådare. I så fall med mycket billiga biljettpriser och flera gigantiska bildskärmar som fulländar ett exceptionellt arrangemang.

- I så fall är det en unik jag-var-där-upplevelse vi erbjuder publiken, säger Mats Ahdrian.
 

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.