DN Galan toppar Eventbarometern

För andra året i rad är DN Galan mest omnämnt i media bland landets idrottsevenemang. I år delvis beroende på OS i Peking, där friidrotten fick stor uppmärksamhet.

Det är fjärde året i rad som Sponsrings & Eventföreningen genomför mätningen tillsammans med Cision Eventbarometern. I Eventbarometern listas vilka av sommarens evenemang inom olika kategorier som har fått mest utrymme på mediernas nyhetssajter.

– Idrottsevenemangen har under flera år haft ett genomslag i media som varit i en klass för sig. Men för andra året i rad ser vi att dominansen avtar, samtidigt som exempelvis musikfestivalerna kraftigt ökat sin synlighet, säger Maria Guggenberger, VD på Sponsrings & Eventföreningen.

DN Galan fortsätter dock att öka sin medienärvaro och är under sommarhalvåret det mest omskrivna idrottsevenemanget i Sverige. Mycket beroende på det stora medieintresset kring OS i Peking vilket innebar att att även DN Galan uppmärksammades mer i medierna.

Catella Swedish Open har i år mer än tredubblat sin mediala närvaro. Elitloppet är ny på listan för i år och evenemanget placerar sig som nummer tre på listan.

Noterbart är att trots en ökad synlighet tappar även i år Finnkampen mark. Det samma gäller även O-ringen och Gothia Cup som fått mindre publicitet.

Idrottsevenemang och antal artiklar: (förra årets placering inom parentes)

1. DN Galan (1) 2142

2. Catella Swedish Open * (6) 1720

3. Elitloppet (-) 1473

4. Finnkampen (2) 1256

5. Gothia Cup (4) 695

6. O-ringen (3) 667

7. Stockholm Marathon (8) 404

8. Falsterbo Horse Show (7) 342

9. Tjejmilen (-) 248

10.Vätternrundan (9) 240

11. SAS Masters **(5) 223

12 Vår Ruset (10) 217

13. Stochampionatet (11) 191

Metod

Analysen är baserad på en sökning i Cisions Medieagent som är ett omfattande länkarkiv med information som publiceras på svenska nyhetssajter. Bloggar, nyhetsbrev (som inte publiceras på nyhetssajter) och digitalierade tidningsartiklar räknas inte in.

Den undersökta perioden är 1 januari till och med 30 september, men evenemangen äger rum under sommarsäsongen. De jämförda evenemangen har valts ut av Sponsrings & Eventföre¬ningen.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.