Duon ska jaga fram nya golfmiljoner

Tack och adjö, Arlandastad, nu gäller Barsebäck 2009 och sedan åtta år på raken på Bro Hof Golf GC. SAS Masters tar satsen inför framtiden och tandemparet Fredrik Nilsmark och Jesper Parnevik har redan påbörjat jakten på pengar och spelare.

Tävlingen nästa år i Skåne gynnas av ett nytt och senare datum, den 23-26 juli, vilket är veckan efter British Open och det passar stjärnorna bättre eftersom exempelvis amerikanarna har lättare att tänka sig ytterligare en vecka i Europa.
- Vi här kämpat i åratal för ett nytt datum, säger Fredrik Nilsmark, vd för SAS Masters.
Svenska ettan och tillika världssexan Henrik Stenson har närmare till Barsebäck så räkna med hans medverkan nästa år. Frågan är vilka i världseliten som gör honom sällskap.

Representationsmöten i mängd

Nilsmark-Parnevik har de bästa kontakterna, men här räknas pengar i första hand. Sponsorer betyder spelare och tvärtom. Duon har jobbat hårt för att övertyga omvärlden om Masters förträfflighet och de senaste två veckorna har inneburit nära nog dygnet runt-arbete och inte minst i form av representationsmöten av allehanda karaktär.
Masters märkte av konkurrensen med OS. Sommarens idrottsutbud med EM-fotboll och OS har skapat en tuff tillvaro för arrangörer här hemma. Nu kom ändå 90 000 besökare till Arlandastad, enligt arrangörerna.
- Vi hade räknat med ett visst publiktapp. Det är tufft att konkurrera med tv-sändningarna från OS. När dessutom vädret är dåligt väljer folk att stanna hemma, förklarar Nilsmark.

En ny amfibieteater

Förberedelserna inför tävlingen på Barsebäck har startat och en stor tvistefråga är 18:e hålet och att skapa den amfibieteater som har blivit oerhört uppskattad av främst sponsorer. Det är där på viphyllorna, med restauranger och de främsta utsiktsplatserna, som det affärsmässiga umgänget kan ske, det som ofta motiverar sponsorinsatsen förutom själva exponeringen.
För att kunna bygga lika storstilat som på Arlandastad finns nu förslaget om att bygga om banan.
- Jag tycker att det är givet att man avslutar på nian ner mot vattnet. Det skulle bli magiskt. Men det återstår lite övertalning för att lyckas med det, säger Fredrik Nilsmark.
Nu inleds operation övertalning som går ut på att spela banan från hål 10 och avsluta på hål 9.

”Övertro på golftävling”

Det är Nilsmark som driver satsningen om att göra arrangemanget mera spektakulärt och därmed mera lockande. Han hävdar:
- Det finns en övertro på traditionell golftävling. Hade vi fortsatt göra som vi alltid har gjort hade tävlingen varit död. Vi behöver en plattform med ett bra startfält kryddat med några stjärnor. Och jag tror vi behöver dubbla prispengarna inom två-tre år, säger Nilsmark.
Han är väl medveten om vad som krävs när han vill att SAS Masters ska bli en av de två-tre främsta tävlingarna i Europa. Men dit återstår en del. PGA Championship är den näst största tävlingen i Europa och har prispott på nära 40 miljoner, tre gånger så mycket som SAS Master i dag.

Mest egna företagare

Mot den bakgrunden är det intressant att notera att en stor andel av åskådarna är egna företagare.
- Bland dem som är intresserade av att besöka SAS Masters finns 54 procent fler egna företagare än bland svenskarna i gemene man. Man säger sig gärna prova nya saker tidigt och vara en risktagare. De golfspelande företagarna verkar också lyckas med sina satsningar, då hela fyra femtedelar hävdar att de är mycket nöjda med sitt liv, säger MindShares analyschef, Erik Söderberg.
Företagets undersökning visar att 824000 svenskar mellan 15-79 år golfentusiaster. Intresset för tävlingen SAS Masters är stort bland dem. Så många som en fjärdedel kan tänka sig att besöka tävlingen. 70 procent av den gruppen är män, och många i åldern 25-44 år.
- Golf är onekligen en idrott som lämpar sig väl för såväl motion som relationsbyggande, vilket är ett tungt vägande skäl till att företag går in och sponsrar stora golftävlingar, menar Sarah Öhrström, sponsringsstrateg på MindShare.

Typiske Mastersbesökaren

Så här ser den SAS Masters-intresserade gruppen ut generellt:

  • 70 procen är män, många i åldern 25-44 år
  • Flertalet är stadgade. 42 procent är gifta och 34 procent sambo
  • En femtedel är par utan barn.
  • 60 procent är heltidsarbetande
  • De tjänar markant bättre än medelsvensson. 79 procent tjänar över 300 000 kronor om året, vilket är mer än 35 procent högre än snittet
  • Golfen upptar en stor del av fritiden. Gruppen är även intresserad av tennis, innebandy, värdepapper, aktier och utlandssemestrar.
  • Alkohol betraktas som en normal del av vardagen.
  • Favoritbilar är Audi och BMW och man vill gärna ha en 5-dörrars kombi vid nästa bilköp.

På nätet gamblar man, laddar hem musik, surfar om finansiell info och kollar på golfsajter.
Förutom golfmagasin kikar man gärna i mansmagasin och i titlar som berör ekonomi och affärer.
En köpstark grupp. Just vad Masters behöver.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.