Skidskytte-VM kostar 40 miljoner kr

Det kostar 40 miljoner att genomföra skidskytte-VM. Hos arrangerande Biathlon Events AB, som är helägt av Svenska Skidskytteförbundet, finns förhoppningar om 70000 åskådare under mästerskapets tio dagar.
Invigningen i Vinterparken innebar ett nytt parkrekord med 25 000 besökare och inför mästerskapen har försäljningen av de så kallade veckopassen (750 kr/st) tagit fart. Hela arrangemangsapparaten och all logistik bygger för en kapacitet på cirka 25 000 personer per tävlingsdag.

 

- Det finns tre ben för att få det här att gå runt; biljetter, sponsring och vip-platser. De sista två är vi hemma med, sen får vi se hur det går med biljetterna, säger Bengt Eveby som är ordförande i VM: s organisationskommitté.

 

Tio procent i vinst

Skidskytte-VM omsätter 40 miljoner kronor och målet är en tio-procentig avkastning till Svenska skidskytteförbundet som äger arrangemanget.

350 aktiva från 40 nationer deltar. VM bevakas av 750 mediarepresentanter och beräknas ses av 200 miljoner TV-tittare världen över.
Östersunds kommun har investerat för 18 miljoner, tillsammans med Biathlon Events och länsstyrelsen, för att skapa en toppmodern skidstadion.
- I samarbete med nationella skidskytteförbundet strävar vi efter att bli en permanent arrangörsort för världscupen i skidskytte, säger kommundirektören Bengt Marsh.

 

Annorlunda sponsorer

Att notera är att Länsstyrelsen i Jämtland finns med på den näst högsta sponsornivån.
– Det här känns jätteskönt. Inte bara för att det är ännu en sponsor utan för att vi nu på ett naturligt sätt har en partner som har stora erfarenheter från alpina VM i Åre, menar Bengt Eveby. som är ordförande i VM: s organisationskommitté.
En annan sponsor är Eurosport Televison AB.
- I vår strävan att skapa positiva värden förknippat med skidskytte-VM så känns det helt naturligt att samarbeta med sportkanalen Eurosport som står för både framåtanda och kunnande. Eurosport är dessutom ett föredöme inom aktivering av sitt sponsorskap vilket kommer att uppmärksammas på många sätt av våra tiotusentals besökare, säger Håkan Blidberg, marknadschef för VM i Östersund.
- För oss handlar sport-TV om mycket mer än att köpa rättigheter och förmedla bild och ljud. Vi vill stödja idrotten både lokalt och internationellt och samarbeten av det här slaget ligger helt i linje med det. Att vi dessutom kan skapa synergier för annonsörer och distributörer gör det hela ännu mer intressant, kommenterar Amanda Evans, VD för Eurosport i Norden.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.

Skytteholms idrottsplats, grannen som s a s blev kvar när Råsunds revs, ska nu bli en fullvärdig arena med större huvudplan,  större läktare och här blir det totalt tre fullstora elvamannaplaner och en sjumannaplan. Solna stad satsar på anläggningen som blir hemmaplan för AIK:s damlag och Vasalunds herrlag och en fast plats för AIK:s akademi.Allt blir möjligttack vare en överenskommelse med företaget JM AB.

Röda siffror i bokslutet, minus 17 miljoner och 10 miljoner i sparbeting. Dåvarande förbundsordföranden, Christer Englund, fick skynda till banken för att lånevägen säkra förbundets drift.
Det var den ekonomiska verkligheten efter 2013 års VM i Globen, där Tre Kronor under Pär Mårts landade ett VM-guld.
VM-general då, som nu inför kommande mästerskap i Avicci Arena i maj 2025 var Tony Wiréhn,

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Pengar i en folkrörelse, är det förenligt, i synnerhet vid behovet av miljoner. Och, räcker de kommersiella krafterna till i vårt land?
Ledande frågor när Center for Sport and Business på Handelshögskolan hade sin partnerdag.   Framtidsfrågor utmanade de närvarande som skulle försöka ta ställning. Ämnet är gränslöst, åsikterna och svaren likaså.
Det här är helgen då trav gäller för 100 000-tals svenskar. Solvalla invaderas av entusiaster och det uppstår en mycket speciell atmosfär med spel och, tävling och den spänning som det leder till.
Närmare 1,5 miljoner svenskar samlas årligen kring travet, en sport som förknippas med gemenskap och tradition som förts vidare över generationer. Inför årets stora travhelg, Elitloppet, vill ATG dessutom rikta nytt ljus åt travets betydelse i svensk historia. 

Champions League kommer tillbaka ! Vipalay Group har lyckats i förhandlingarna och kunde på onsdagen gå ut med nyheten. Från och med i höst sänds världens största klubblagsturnering åter i Viaplays kanaler. Och det blir fler matcher än någonsin, då nya avtalet sträcker sig till och med säsongen 2026/2027. kanaler. Och det blir fler matcher än någonsin, då nya avtalet sträcker sig till och med säsongen 2026/2027. Viaplays kanaler. Och det blir fler matcher än någonsin, då nya avtalet sträcker sig till och med säsongen 2026/2027.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.